bani pensii

sursa foto:  playtech.ro

Anunțul care vizează sute de mii de români! Ce documente sunt necesare pentru depunerea dosarului de pensie în acest an

Toți cei care își doresc să se pensioneze în acest an, trebuie să țină cont de o serie de documente ce nu pot lipsi din dosarul de pensionare.

Din dosarul de pensionare nu trebuie să lipsească o serie de documente, fără de care nu se poate calcula cuantumul pensiei. Este vorba, în primul rând de actele care fac dovada vechimii în muncă și care cuprind o serie de date esențiale, de la durata perioadei de activitate, la grupele de încadrare în muncă și salarii.

Începând din 2011, evidența muncii se face în format electronic, prin intermediul Registrului general de evidență a salariaților (Revisal), care a înlocuit evidența prin carnetele de muncă. Dar, aceste cărți de muncă rămân în continuare, pentru o mare parte dintre angajații care vor să iasă la pensie, esențiale, întrucât numai în baza lor se poate face dovada vechimii aferente.

Este, prin urmare, de reținut că dovada vechimii în muncă și în specialitate pentru perioadele lucrate până la 31 decembrie 2010 se face cu carnetele de muncă. În ultimii trei ani, inspectorii de muncă au atras atenția de mai multe ori că încă sunt carnete de muncă ce așteaptă să fie revendicate de titulari. În situația în care persoana nu mai deține carnetul de muncă sau are perioade lucrate care nu au fost înscrise în acesta, poate solicita adeverințe de vechime în muncă fie angajatorilor, dacă mai există, fie inspectoratului teritorial de muncă (ITM), în funcție de perioada lucrată și sediul social al firmei.

Ulterior, din 2011, angajații pot dovedi cât au lucrat cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă. Adeverința este eliberată fie de angajator, fie de la ITM, potrivit HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților.

Angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului de muncă, o adeverință de vechime în muncă, care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.

Totodată, orice actual sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (după cum rezultă din Revisal și din dosarul personal) ori un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Documentul trebuie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării – cum poți afla online, pas cu pas, ce vechime în muncă ai acumulat pentru pensia ta de stat.

Ce ar trebui să cuprindă, în principal, adeverința:

– datele de identificare ale salariatului;

– datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii);

– durata activității;

– funcția/funcțiile ocupate;

– schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);

– valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;

– vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;

– perioadele de concediu fără plată;

– absențele nemotivate de la serviciu.

În fine, varianta obținerii unui extras din Revisal de la ITM-uri, la care se poate apela atunci când salariatul cere angajatorului un extras, iar acesta nu-l poate elibera. Astfel, inspectoratele eliberează extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

Dacă tot suntem aici, merită să punctăm și un alt aspect nu atât de cunoscut: cei care lucrează în mod independent, ca PFA, nu beneficiază de recunoașterea perioadelor de activitate ca vechime în muncă. În Parlament au mai existat tentative de legiferare a acestui lucru, avem chiar în prezent o propunere adoptată de Senat în acest sens, dar e necesar ca legea să fie adoptată și publicată în Monitorul Oficial pentru a se putea aplica, iar aplicarea ei pentru trecut este sub semnul întrebării. Concret, în propunerea adoptată la Senat, se prevede ca recunoașterea vechimii în muncă a PFA-ului să se facă doar dacă activitatea sa a generat venituri de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară în anul pentru care se solicită recunoașterea și este înregistrat la ONRC cu un singur cod CAEN sau codul CAEN supus recunoașterii e cel principal, corespunzător activității de bază, precizează Avocatnet.

Cei ce vor să acopere perioade în care nu au cotizat la sistemul de pensii de stat o pot face, până la finalul lui august 2023, prin semnarea unui contract de asigurare socială cu casa de pensii și prin plata unor sume către aceasta, informează dcbusiness.ro

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare