164713255 2 644x461 drapel steag romania 180 120cm nou fotografii

Un cunoscut analist economic, fost consilier al lui Adrian Năstase, avertizează: România va fi cel mai puternic expusă la criza economică declanșată de coronavirus

Fost consilier al fostului premierul Radu Vasile, respectiv al fostului premier Adrian Năstase, Petrișor Peiu trage un puternic semnal de alarmă.

Într-o analiză publicată pe Ziare.com, Petrișor Peiu spune că „România va fi cel mai puternic expusă la criza economică declanșată de coronavirus, adică va suferi cea mai mare compresie a PIB (probabil după Italia), mult peste limita minimă de 6%. Adică va pierde peste 13 miliarde de euro”.

Nu stiu cati oameni va ucide nemilosul virus plecat din Wuhan, dar stiu cu precizie ca ne va ucide economia. Mai ales cu niste politicieni populisti, care stau si se uita, ca niste spectatori, cu mainile in buzunare, la cea mai spectaculoasa criza de dupa cel de-al doilea razboi mondial”, subliniază fostul consilier al lui Adrian Năstase.

Vezi și EXCLUSIV Sunt vizați toți românii care stau la bloc! Singura condiție cu care administratorul vă poate face public numele la avizier

Poate e timpul sa ne reamintim ca Romania primeste de ani buni cea mai proasta nota la capitolul „sanatate financiara” dintre toate statele din UE, adica se imprumuta la cea mai mare dobanda dintre aceste state:

imprumuturi termen lung Romania

Dupa cum se vede in ultimele date comparative disponibile (11 martie 2020), Romania avea o dobanda la obligatiunile pe termen lung de 4,04%, urmata de Ungaria cu 2,15% si Polonia cu 2,07%. Grecia si Italia se imprumutau atunci la dobanzi in jur de 1%. Ce insemna asta? Romania va fi cel mai puternic expusa la criza economica declansata de coronavirus, adica va suferi cea mai mare compresie a PIB (probabil dupa Italia), mult peste limita minima de 6%. Adica va pierde peste 13 miliarde de euro.

In afara de oprirea fortata a economiei, generata de panica raspandita de virus, tara noastra va mai avea trei mari suferinte specifice:

Vezi și Premierul Ludovic Orban, reacție pentru Bugetul.ro: ‘Analizăm’

a) Fiind una dintre primele trei detinatoare de resurse minerale (gaze, titei, carbune), Romania va fi puternic afectata de prabusirea pretului mondial la titei. Pe 7 ianuarie pretul petrolului la New York era de 63,66 dolari SUA/baril. Astazi, dupa nici trei luni, aceeasi cotatie s-a prabusit la aproximativ 20 dolari SUA/baril. Mai putin de o treime si nimic nu pare a opri acest trend descrescator. 15 milioane de barili/zi reprezinta supraproductia zilnica la nivel global, ceea ce face ca nimeni sa nu zareasca o bariera in jos pentru preturi. la ritmul la care se umplu depozitele de titei in toata lumea, in aproape 10 saptamani, intreaga capacitate de depozitare va fi umpluta si pretul titeiului va cobora sub 0. Operatorii conductelor petroliere si-au notificat toti furnizorii sa nu mai incarce sistemul pentru ca nu mai exista cumparatori si daca acest trend va continua, producatorii vor incarca cu o incredibila cantitate de 100 de milioane de barili flota de petroliere a lumii, cel mai ieftin mod de depozitare a aurului negru. Curba cererii de petrol urmeaza la milimetru curba caderii economiei:

cerere petrol coronavirus

In curand, cine va avea generozitatea sa ia cateva milioane de barili de petrol dintr-un depozit va fi platit pentru asta, iar la noi 5 din primele 10 cele mai mari companii sunt din industria petroliera, cu o cifra de afaceri totala de peste 15 miliarde de dolari SUA.

b) Industria auto reprezinta una dintre cele mai importante forte economice ale Romaniei, cu o contributie de 14% in PIB si de 26% in exporturi, iar aceasta ramura este si va ramane multe saptamani cu portile inchise. Singurii producatori de automobile autohtoni (Dacia Renault si Ford) au fost printre primele firme inchise din tara si le-au urmat marii fabricanti de componente auto, Continental si Draxlmaier, care au inchis aproape total fabricile de la noi. Vreti sa stiti cum arata piata auto globala? Totul este sub lacat. In Statele Unite, cea mai mare piata a lumii, vanzarile de automobile au scazut sub 12 milioane unitati, ca volum anualizat, calculat in martie 2020, nivel neatins din 2011. China, la randul sau, s-a oprit din cumparare dupa un sir de 20 de luni de restrangeri:

 

vanzari auto China

Si nu v-am spus totul: analistii considera ca cea mai proasta perspectiva dintre marii constructori americani o are tocmai…Ford:

Ford vanzari coronavirus

c) De multi ani, tara noastra traieste cu deficite bugetare si comerciale majore, deficite care se accentueaza, ca un facut, exact in anii de dinaintea marilor crize. Anul trecut am incheiat exercitiul financiar cu un deficit bugetar de 4,6% din PIB si unul comercial pe masura (vreo 18 miliarde de euro la comertul cu bunuri, redus spre jumatate de excedentul la comertul cu servcii). Deficitul de cont curent a depasit 10 miliarde de euro pentru prima oara in istorie. Importam mai multe alimente decat producem si producem doar un sfert din consumul national de medicamente, adica exact domeniile care ne vor aduce mari majorari de cheltuieli in aceasta perioada.”, mai spune Petrișor Peiu.

Citește continuarea AICI.

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare