În România sunt circa 8 milioane de maşini. 4 din zece maşini au mai mult de 17 ani, spune ministerul mediului. Spre compaţie media vârstei unei maşini din România este cu cinci ani mai mare decât a unei maşini din Uniunea Europeană.
Parcul auto a îmbătrânit accelerat după ce România a scos orice formă de descurajare a importurilor de autoturisme vechi, spune ministrul mediului. Barna Tanczos susţine că Uniunea Europeană este în pragul unei revoluţii auto, pe care românii nu o conştientizează.
„România nu are un sistem de taxare a poluării şi este nevoie de un pachet de măsuri care să facă diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cel care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 – 20.000 de euro.”, a afirmat, joi, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.

Conform ministrului, în situaţia în care majoritatea statelor membre au sisteme de taxare a poluării şi descurajează deţinerea maşinilor poluante, şi România nu are un asemenea sistem, ţara noastră  devine o piaţă-ţintă, unde se aduc maşinile vechi. 

„Aceasta este situaţia pe care am găsit-o şi eu la minister. Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluţie la nivel naţional de sprijin, în primul rând. Partea de taxare nu o să fie niciodată la Ministerul Mediului, pentru că s-a văzut cu taxa de poluare, toate procesele au fost pierdute de România, pentru că nu au fost fundamentate cum trebuie. Este nevoie de un pachet de măsuri, iar în centrul acestuia trebuie să fie măsurile de sprijin pentru cetăţenii vulnerabili şi trebuie completat cu măsuri de descurajare a deţinerii maşinilor mai vechi de 15 ani cu motor de 3 litri, pe motorină, care arată foarte bine pe şosele, arată un statut al deţinătorului, dar care poluează foarte mult.
Va trebui să facem diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cetăţeanul care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 – 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate”, a explicat oficialul.

România, ţara în care 39,1% din maşini au o vârstă mai mare de 17 ani

„Este ţara care va fi afectată serios de tot ce înseamnă aceste obiective pe termen mediu şi lung ale Uniunii Europene. Văzând ambiţiile şi ţintele la nivel european, lucrurile sunt şi mai complexe. Noi am vorbit la începutul anului despre o consultare publică referitoare la o taxă de poluare. Această consultare publică devine şi mai urgentă pentru că, dincolo de o eventuală taxă, trebuie să vedem care este impactul acestor obiective la nivel european asupra industriei”, a transmis ministrul.
Conform noului plan pentru compaterea schimbărilor climatice al Comisiei Europeane, până în 2035, toate modelele vândute de dealerii auto în Uniune, inclusiv în România, trebuie să fie electrice, fără emisii de carbon.
Astfel, până atunci, ţara noastră trebuie să rezolve problema gravă a rablelor de pe străzi şi să reducă poluarea.
Autorităţile din România au în plan să îi ajute pe oamenii fără posibilităţi financiare să îşi schimbe maşinile vechi. Se discută despre aproximativ trei mii de euro. Măsurile sunt discutate la nivelul Guvernului, pentru a descuraja importul de maşini la mâna a doua.

La nivelul coaliţiei de guvernare se discută un pachet de măsuri prin care românii cu venituri mici, proprietari de rable, să fie ajutaţi să-şi cumpere maşini mai puţin poluante. Pe de altă parte, cei care au bani – ar urma să fie descurajaţi să-şi folosească maşinile vechi.
Surse apropiate negocierilor din Coaliţie spun că una dintre variantele discutate prevede ca programul Rabla să fie suplimentat, iar fiecare primărie să ajute cu bani cetăţenii vulnerabili să-şi schimbe maşinile vechi şi poluante cu unele noi, mai puţin poluante.

Cei cu venituri mici ar putea primi până la 3000 de euro. Prin programul Rabla primesc 1500 de euro, dacă îşi cumpără o maşină pe motorină sau benzină.

Banii ar putea veni din fondul pe care Uniunea Europeană ar vrea să-l instituie la nivel european ca să-i ajute pe oamenii fără resurse financiare să nu mai polueze cu maşinile pe care le conduc.
Se pregăteşte însă şi o măsură de descurajare. Ar urma să fie modificat codul Fiscal, astfel încât primăriile să aibă dreptul să impună impozite mari pentru maşinile vechi. De pildă, proprietarul unei maşini de peste 15 ani ar putea să plătească un impozit de cel puţin 900 de lei.
De asemenea, Comisia Europeană propune introducerea unei taxe în carburant pe care şoferii să o plătească în statele membre care nu au reuşit să reducă poluarea pe şosele. Ca să intre în vigoare, ideea trebuie aprobată şi de Parlamentul Uniunii Europene, conform Adevărul.ro.