dezbatere mai

Dezbatere cu scandal la Ministerul de Interne: ‘Este o mizerie! Asta este! Este o mizerie prin care vreți să tăiați ultimele drepturi fundamentale ale românilor!’

Luni, Ministerul Afacerilor Interne a organizat o videoconferință la care a participat și reporterul Bugetul.ro, pe tema proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, prin care agenții economici care încalcă legea sunt sancționați mult mai drastic.

La dezbatare au participat atât reprezentanți ai sociatății civile, cât și ai Ministerului de Interne.

Un reprezentant al Asociației Civice Dreptate s-a contrat dur cu comisarul-șef Geani Nica, secretar general-adjunct al MAI.

Persoana respectivă i-a transmis comisarului-șef Nica faptul că proiectul de lege „este o mizerie”, prin care autoritățile vor să taie „ultimele drepturi fundamentale ale românillor”.

Acesta a susținut că proiectul de lege pus în dezbatere publică de Ministerul de Interne nu are un fundament legal, dat fiind că, potrivit reprezentantului Dreptaiea, pandemia nu a fost declarată oficial în țara noastră.

Bugetul.ro vă prezintă dialogul dintre reprezentantul ONG-ului și cel al Ministerului de Interne:

Reprezentant ONG: Să ajungem să fim la mâna unui agent constatator sau a unui polițist local? Până unde vreți să ajungeți, să închideți România de tot?

Geani Nica: Putem să ne întoarcem la subiectul nostru de astăzi?

ONG: Nu, nu, nu! Dați-mi voie!

GN: Haideți să vorbim despre subiectul nostru, de astăzi!

ONG: Dar nu e un proiect, domnu’ Nica! Este o mizerie! Asta este! Este o mizerie prin care vreți să tăiați ultimele drepturi fundamentale ale românilor! Deci, ca să spunem lucrurilor pe nume.

GN: Am reținut intervenția.

ONG: Nu rețineți, că nu este suficient. Trebuie să luați și măsuri. Adică să vă oprim cu abuzurile.

GN: Îmi dați voie să vă dau un răspuns?

ONG: Vă rog…

GN: Acesta este un proiect de lege care va putea fi inclusiv amendat sau supus controlului inclusiv al CCR, inclusiv al Avocatului Poporului, care interferează în chestiuni care privesc drepturile fundamentale ale persoanelor. Repet! Este un proiect care-și urmează o anumită procedură de adoptare. O să mă exprim în cuvintele pe care le-ați folosit dumneavoastră. Chesiunea „la mâna unui agent constatator” este consacrată în legislația din România din anul 2001, odată cu Ordonanța 2, care prevede competența anumitor organe ale statului de a constata fapte contravenționale. Acele fapte sunt stabilite de un agent constatator, care primește această calitate prin diverse acte normative. Sună foarte grav această sintagmă: „la mâna unui agent constatator”. Nu sunteți la mâna unui agent constatator. Există mecanisme de control în justiție.

ONG: Cum să nu fie? Dacă dumneavoastră vreți să exceptați executarea, că asta vreți. Vreți să exceptați executarea. Să meargă și amenda, să meargă și… Atenție! Sancțiuni complementare înseamnă mai multe sancțiuni pentru aceeași faptă.

GN: Îmi pare rău, sunteți în eroare! Nu sunt mai multe sancțiuni pentru aceeași faptă. Sunt sancțiuni principale, cel mai întâlnite sunt avertismentul și amenda, și sancțiuni complementare, cum este aceasta. Așa cum îi zice și denumirea, este complementara amenzii.

Ce prevede proiectul de lege dezbătut azi, la MAI:

Articol unic – Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 15 mai 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. După articolul 66 se introduce un nou articol, articolul 66¹, cu următorul cuprins:

„Art. 66¹ – (1) În cazul repetării, într-un interval de 15 zile de la constatarea precedentă, a contravenției prevăzute la art. 65 lit. q), de către conducătorul unui operator economic, pe lângă sancțiunea contravențională principală prevăzută la art. 66, agentul constatator dispune și sancțiunea contravențională complementară a închiderii temporare, pe o durată de 15 zile, a sediului principal sau secundar în care operatorul economic desfășoară activitatea fără respectarea condițiilor stabilite potrivit art. 5 alin. (3) lit. f).

(2) Aplicarea sancțiunii contravenționale complementare prevăzute la alin. (1) se materializează prin afișarea, în locuri vizibile de la intrarea/intrările în sediul închis temporar, a următorului mesaj: „Acest spațiu este închis temporar, până la data de ________ inclusiv, din cauza nerespectării măsurilor dispuse pentru diminuarea efectelor pandemiei de COVID-19”.

(3) În cazul în care operatorul economic nu respectă sancțiunea contravențională complementară prevăzută la alin. (1), aceasta se materializează prin aplicarea, pentru durata rămasă, de sigilii sau alte semne distinctive cu valoare de sigiliu, de către orice persoană care are calitatea de agent constatator al contravenției prevăzute la art. 65 lit. q).

(4) În cazul în care constată săvârșirea contravenției prevăzute la art. 65 lit. r), pe lângă sancțiunea contravențională principală prevăzută la art. 66, agentul constatator dispune și sancțiunea contravențională complementară a închiderii temporare, pe o durată de 30 de zile, a sediului principal sau secundar în care operatorul economic desfășoară activitatea suspendată temporar prin măsurile stabilite potrivit art. 5 alin. (3) lit. f).

(5) Aplicarea sancțiunii contravenționale complementare prevăzute la alin. (4) se materializează prin aplicarea de sigilii sau alte semne distinctive cu valoare de sigiliu.”

2. La alineatul (2) al articolului 67, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:
„c) agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali, pentru contravențiile prevăzute la art. 65 lit. d), e), g), h), i), j), k), l), m), n), o), q) și r);”

3. După alineatul (1) al articolului 68, se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:

„(2) Prin derogare de la dispozițiile art. 32 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, cu modificările și completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii nu suspendă executarea sancțiunilor contravenționale complementare aplicate potrivit art. 66¹
.”

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare