sursa foto:  OCTAV GANEA/MEDIAFAX FOTO

EXCLUSIV Profesorul Mircea Coșea, despre ieftinirea carburanților cu 50 de bani: ‘Nu va avea niciun fel de eficacitate’

Joi dimineața, Bugetul.ro a realizat un interviu cu profesorul de economie Mircea Coșea. În contextul Ordonanței de Urgență a Guvernului Ciucă privind reducerea opțională a prețului la carburanți, cu 50 de bani, profesorul universitar Mircea Coșea a precizat, pentru Bugetul.ro, că această măsură este, de fapt, o „declarație politică”.

Mircea Coșea consideră că măsura adoptată de Guvernul Ciucă nu avea „niciun fel de eficacitate”.

Eugen Dinu: Domnule profesor, cum vedeți această ieftinire a carburanților pe care urmează să o facă Guvernul, cu 50 de bani? Considerați că va avea efectul scontat?

Mircea Coșea: Nu, nu va avea efectul scontat, pentru că nici nu e o măsură. E o declarație politică, care nu are încă niciun fel de precizie, din punct de vedere al aplicabilității. Este o măsură care se aplică în mod opțional de către cei de la pompe. Deci, nu văd niciun fel de aplicabilitate, în sensul unui efect cât de cât vizibil asupra prețului carburantului.

Ideea pe care Guvernul o are, aceea că, dacă unul sau doi distribuitori sau producători vor dona cei 25 de bani, vor reduce prețul pe piață și asta va obliga celelalte companii să țină cont de această reducere, e greșită.

Pentru că cererea pentru carburanți e cea care pune în aplicare așa-numitul coeficient de elasticitate, care înseamnă că, la anumite produse, printre care și carburantul, mai ales în condițiile actuale, de începere a concediilor, orice variație a prețului nu are efect asupra cererii.

Asta înseamnă că, chiar dacă prețul e mai mare sau mai mic, cererea rămâne aproximativ la același nivel. În momentul în care anumite stații de benzină vor reduce, să zicem, cu 25 sau cu 50 de bani prețul, în condițiile în care noi vom asista, în această perioadă, la o creștere a prețurilor – asta-i altă variabilă -, dar în aceste condiții, anumiți distribuitori, care vor avea cereri de carburant, nu vor fi obligați să aplice această compensare.

Deci, este o măsură care este la nivelul unei propuneri, la nivelul unor declarații, la nivelul unei încercări de a liniști populația, dar, din punctul meu de vedere, nu va avea niciun fel de eficacitate, mai ales că, la nivelul Coaliției, PSD-ul nici nu susține această măsură. Deci, nici măcar nu este o unitate în Guvern.

PSD-ul merge pe o plafonare. Plafonarea nu este o metodă infailibilă, dar, de fapt, nicăieri în lume nu s-a găsit o metodă corectă și eficientă de a reduce prețul la carburanți, în actualele condiții. Toate măsurile au părțile lor bune și părțile proaste. În condițiile în care Guvernul va ajunge, până la urmă, să preia inițiativa PSD-ului – nu știu dacă va fi așa, e doar o ipoteză – în aceste condiții, va trebui să ne gândim dacă nu cumva vom avea o penurie de carburanți, pentru că, probabil, se va aplica plafonarea doar la anumite sortimente și atunci se va ajunge, ca în cazul Ungariei, la o anumită contingentare a consumului.

Nici Protecția Consumatorului, nici Consiliul Concurenței și nici ANAF nu sunt bine organizate și nu funcționează în direcția unui control eficient

Mai sunt și alte elemente care trebuie puse în aplicare și pe care România nu are capacitate să le optimizeze, și anume controlul asupra modului în care plafonarea prețurilor este respectată de distribuitori. Acest control ar trebui să fie făcut de către Consiliul Concurenței, în sensul depistării unor înțelegeri de piață, și de ANAF, și Protecția Consumatorului, în sensul încălcării acestei măsuri, dar, la noi, nici Protecția Consumatorului, nici Consiliul Concurenței și nici ANAF-ul nu au aceste capabilități de control, nu sunt bine organizate și nu funcționează în direcția unui control eficient.

Deci, orice măsură am lua, pe această perioadă de 3, 6 sau 9 luni, trebuie să o luăm printr-un echilibru între părțile ei bune și părțile ei proaste, deoarece nu există, deocamdată, așa cum spuneam, nicăieri în lume o metodă care să fie considerată ideală pentru reducerea prețului la combustibil. Prețul combustibilului este în legătură cu factori de natură globală, de natură militară, războiul din Ucraina. Deci, e greu să găsești, la nivel național, măsuri bazate pe o anumită optică fiscală, pentru a reduce costurile.

Mâine, Bugetul.ro va publica interviul integral pe care l-am realizat cu profesorul Mircea Coșea.

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare