garda mediu control vama

sursa foto:  digi24.ro

EXCLUSIV Rechizitoriu procuror: Pentru a salva instituția, șeful Gărzii de Mediu a permis introducerea în țară a deșeurilor

Bugetul.ro prezintă astăzi partea a II-a a anchetei referitoare la deciziile luate de procurorul Teodor Niță, de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, în cazul privind importul/exportul ilegal de deșeuri, în care apar nume grele, precum fostul șef al Gărzii de Mediu Constanța, Marian Rîșnoveanu, Andrei Oliver, comisar în cadrul Compartimentului Corp Control al ANPC, cu statut de martori, și fosta șefă a Vămii din Portul Constanța, Adriana Filimon, aceasta fiind inculpată.

În prima parte v-am vorbit despre decizia procurorului Teodor Niță de a-l „extrage” ca martor pe Andrei Oliver, comisar în cadrul Protecției Consumatorilor Constanța, promovat, ulterior, în Compartimentul Corp Control al ANPC de către liberalul Eduardt Cozminschi, fostul președinte al ANPC. Citește mai multe AICI!

Astăzi o să vă prezentăm alte fragmente din rechizitoriul întocmit de fostul candidat la șefia DIICOT, procurorul Niță hotărând să nu-l trimită în judecată și pe Marian Rîșnoveanu, fostul șef al Gărzii de Mediu Constanța, chiar dacă acesta din urmă a avizat importul așa-ziselor deșeuri. Niță susține, în rechizitoriu că Rîșnoveanu nu a ținut cont de decizia comisarilor Gărzii Mediu Constanța, care au interzis intrarea în țară a containerelor, pentru a face bine instituției. Conform procurorului de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, Marian Rîșnoveanu ar fi cedat la amenințarea fostei șefe a Vămii, Adriana Filimon, și a emis un document ilegal. <<Este credibil că inculpatul „a ales/a luat o decizie” în sensul că a încercat să păstreze posibilitatea de a mai face controale în vamă ulterior, activitate care i-ar fi fost blocată de inculpata Filimon Adriana dacă „nu o asculta și nu emitea documentul care să îi permită să elibereze containerele în țară”>>, concluzionează Teodor Niță. Astfel, el a decis să disjungă cauza, pentru a-l ancheta separat pe Marian Rîșnoveanu. Amintim că în acest caz au fost trimiși în judecată, la finalul anului 2020,  comisarii de la CJPC Ilfov – Hiera Dan Alexandru, Martoiu Rodica Daniela, Mihalcea Mioara și Lupu Corina – pentru neglijență în serviciu, deși aceștia nu au competențe pe deșeuri și nici nu puteau să aducă la conformitate respectivele produse, dat fiind că de această operațiune se ocupă agentul economic, nu ANPC. De asemenea, a mai fost trimisă în judecată Adriana Filimon, fosta șefă a Vămii Constanța, pentru contrabandă calificată – introducerea în sau scoterea din țară, fără drept, de deșeuri -, folosirea de acte nereale la autoritatea vamală și importul/exportul ilegal de deșeuri. Totodată, au mai fost acționate în instanță pentru importul/exportul ilegal de deșeuri societățile NEW HENNA TRADERS UK LTD (Marea Britanie) și RGV LUCKY STAR EXPORT SRL și SC PRODUCT DEVELOPMENT SRL (România), precum și reprezentanții acestora – Almond Oliver Robert Anthony, cetățean britanic, și Vlad Chiru și Talpău Gheorghe, cetățeni români. 

Vezi și EXCLUSIV Ciudatul caz al procurorului care a vânat șefia DIICOT! Partea I: Acarul Păun și cum a fost ‘extras’ comisarul ANPC care a dat Ok-ul la Vamă

Bugetul.ro vă prezintă, în exclusivitate, pasaje din rechizitoriul întocmit de procurorul Teodor Niță.

<<(…)În data de 23.10.2019, comisarii Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Constanța au întocmit Nota de constatare nr. 725 din 23.10.2019, în care stabileau faptul că în cele două containere sunt deșeuri și produse amestecate cu deșeuri, iar pentru întreaga marfă inculpatul Talpău Gheorghe, administratorul societății PRODUCT DEVELOPMENT SRL, a declarat că nu deținea document din care se certifica calitatea sau conformitatea produselor transferate din UK și nici nu putea preciza dacă articolele electronice sau DEEE-urile mai putea fi utilizate. Urmare a celor constatate, au fost stabilite măsuri de interzicere pe teritoriul României a mărfurilor din cele două containere, acestea fiind deșeuri. În aceeași zi, comisarii din cadrul Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Constanța au întocmit documentul oficial înregistrat sub nr. 3441IICJCT/23.10.2019, cu privire la conținutul celor 2 containere, prin care se precizau în mod clar și fără echivoc că se interzice (n.r. – intrarea) pe teritoriul României a mărfurilor second-hand în amestec cu deșeuri în conformitate cu prevederile OUG 195/2005 privind protecția mediului și l-au transmis Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud pentru a fi urmărit pentru punere în aplicare.

(…) În perioada 23.10.2019 – sfârșitul lunii octombrie – din declarațiile comisarilor care au efectuat controlul fizic, au rezultat probe conform cărora inculpații Talpău Gheorghe și Chiru Vlad au încercat să stabilească o „legătură de comunicare” cu șeful Gărzii Naționale de Mediu – comisar-șef Rîșnoveanu Marian Cristian.

În data de 04.11.2019, în mod unilateral, comisarul-șef Marian Cristian Rîșnoveanu a luat decizia de a nu se respecta măsurile impuse prin Nota de Constatare 725/23.10.2019 și astfel a întocmit și transmis adresa nr. 3638/CJCT/04.11.2019 către Biroul Vamal de Frontieră Constanța Sud, care a avut ca efect infirmarea actelor oficiale ale celor doi comisari de mediu, situație ce a necesitat efectuarea unor verificări pentru a stabili circumstanțele subiective în care s-a procedat la această chestiune.

Adică, acestea au vizat motivul pentru care respectivul funcționar public a atestat în documentul emis faptul că Garda Națională de Mediu – Comisariatul General „va efectua control la conținutul celor două containere la destinație/sediul social/ sau punctul de lucru al societății în momentul descărcării mărfurilor în depozitul societății comerciale mai sus meționate”, fapt care nu s-a întâmplat în realitate absolut deloc.

În continuare însă, în data de 05.11.2019, inculpata Filimon Adriana – șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, a dispus acordarea „liberului de vamă” mărfurilor din cele două containere, permițând în această manieră, în modul concret și efectiv, intrarea ilegală în țară a deșeurilor din acestea.

Oricum însă, în calitatea deținută, de șef punct vamal, aceasta ar fi trebuit să urmărească punerea în aplicare a măsurilor de interzicere de intrare în România a deșeurilor, despre existența cărora fusese cert încunoștiințată – adică în mod oficial.

Mai mult, aceasta era obligată în situația creată de adresa confuză ce fusese emisă de Rîșnoveanu Marian, să dispună imediat să se facă un control fizic „la containerele suspecte” și apoi „returnarea acestora la expeditor” mai ales în condițiile în care de la sigilarea containerelor (după constatarea caracterului de deșeu al conținutului lor) – nu se întâmplase nimic care să le modifice statutul, nici fizic și nici juridic, și să încunoștiințeze conducerea centrală despre situație.

Cât timp a evitat să procedeze în acest mod, deși cunoștea efectiv realitatea pe care a ignorat-o fără menajamente, rezultă fără dubiu că a acționat cu intenție ilicită directă.

(…) Ulterior, în perioada 14-15.11.2019, au fost efectuate noi controale, dar asupra celorlalte cinci containere aflate în Portul Constanța Sud, referitor la care se făcuse deja notificarea de către BVF Constanța Sud că sunt suspiciuni de deșeuri (5 din totalul de 7 notificate, cele două deja puse pe „liber de vamă” – fiind incluse la numărătoare) și la care au participat:
– lucrătorul vamal din cadrul Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud,
– comisarul-șef Marian Cristian Rîșnoveanu din cadrul Gărzii Naționale de Mediu/Comisariatul Județean Constanța,
– reprezentantul Autorității Naționale a Protecției Consumatorului – Comisariatul Județean Constanța – toți aceștia emițând documente de control prin care atestau faptul nereal că în acestea s-ar fi aflat „produse second-hand care nu  au statut de deșeu”.

Cu toate acestea, trebuie evidențiat că numitul Andrei Oliver din cadrul CJPC Constanța a sesizat totuși (într-o manieră destul de superficială însă) – „că sunt produse neconforme” – situație în care a sesizat CJPC Ilfov pentru „aducerea la conformitate”.

(…) încă de la sfârșitul lunii octombrie a anului 2019 au rezultat probe că inculpații Talpău Gheorghe, Chiru Vlad, Filimon Adriana și Rîșnoveanu Marian Cristian aveau conștință – fiecare – de acțiunile celorlalți, acționând ca atare în scopul de a se ajunge la finalizarea importului ilegal de deșeuri – conform art. 4 din Legea 101/2011.

(…) Concret, foarte clar, se conturează probator în această cauză faptul că cei care au generat efectiva introducere de deșeuri, (în special a celor din containerele … și …) – sunt cei doi funcționari publici, adică Rîșnoveanu Marian Cristian și Filimon Adriana, față de care se va analiza în cele ce urmează în ce măsură este atrasă responsabilitatea penală cuvenită, față de fiecare în limitele personal aplicabile.

(…) Faptele imputate inculpatului Rîșnoveanu Marian Cristian se verifică pe cale separată întrucât acesta în apărare, în mod repetat, în prezența avocatului ales, acesta a declarat că „în data de 23.10.2019 au venit la Biroul Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Constanța numiții Talpău Gheorghe și Chiru Vlad, care i-au prezentat materiale foto și video, fapt ce l-a dus la convingerea că sunt mărfuri ce se comercializează în magazine de profil second-hand cu mențiunea că aceste fotografii prezentau bunuri în stare bună de funcționare, vandabile.

După aceasta, în dimineața zilei de 14.11.2019 a fost contactat pe telefonul fix din biroul acestuia de numita Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, care i-a sugerat să accepte ca mărfurile din cele 5 containere care urmau să fie verificate ar fi în regulă, pentru că „au mai fost verificate și alte containere anterior” – care conțineau aceleași mărfuri conforme.

Aceasta a avut o atitudine agresivă și s-a răstit la acesta și i-a zis să urgenteze verificarea celor 5 containere în aceeași zi.

La verificarea din data de 14.11.2019 au verificat la inspecție și verificare reprezentanții OPC Constanța, lucrători vamali și cei numiți Talpău Gheorghe și Chiru Vlad, în calitate de administratori ai societății PRODUCT DEVELOPMENT.

Acesta a solicitat administratorilor societății controlate, documente însoțitoare a mărfurilor din containerele pe care le verificau, iar aceștia i-au comunicat verbal că au vorbit personal cu doamna Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud căreia i-au lăsat documentele dar se vor întoarce pentru a efectua un set de copii xerox pentru Garda de Mediu.

Numiții Chiru Vlad și Talpau Gheorghe i-au zis acestuia să nu își facă griji deoarece „totul este aranjat cu doamna Filimon Adriana”.

Acesta a menționat că nu avea motive de îngrijorare deoarece își desfășura corect activitatea. În acel moment, arată că nu i-au trezit suspiciuni la momentul respectiv activitățile desfășurate de Talpău Gheorghe și Chiru Vlad.

Acesta menționează în continuare faptul că pentru toate mărfurile importate și pentru acordul de a intra în țară, conducerea vămii hotărăște și ia decizia finală asupra acceptului de import sau export indiferent de punctele de vedere transmise de celelalte organe de control chemate pentru verificarea mărfurilor.

Numita Filimon Adriana l-a contactat apoi din nou, telefonic, înaintea efectuării controlului asupra celor 5 containere din totalul de 7 asupra cărora planau suspiciuni că ar conține deșeuri și i-a dat de înțeles prin vorbele acesteia că oricum ea va permite oricum intrarea în țară a mărfurilor din toate cele 7 containere asupra cărora fusese înștiințat și că nu ar trebui să-și facă griji.

Deoarece Filimon Adriana i-a spus aceste lucruri, el (fiind totuși înștiințat de către colegele sale că mărfurile din primele două containere au fost identificate ca fiind deșeuri) a formulat o adresă, prin care a dorit să înștiințeze și vama și pe colegii săi de la Comisariatul General ca mărfurile din aceste două containere să fie verificate din nou la sediul societății PRODUCT DEVELOPMENT, susținând că era bine intenționat.

Această adresă a fost întocmită în data de 14.11.2019 și deoarece se grăbea, a lăsat dispoziție verbală să fie transmisă și la Comisariatul General, dar nu-și mai aduce aminte cui i-a trasat această sarcină.

Dovada că Filimon Adriana nu ar fi ținut cont de documentele întocmite de aceștia în sensul corect al legii este faptul că atât anterior cât și ulterior controalelor asupra mărfurilor din cele 7 containere controlate, s-a dat liber de vamă la mai multe containere tot cu astfel de mărfuri, la care nici măcar nu a mai solicitat prezența lucrătorilor din Garda Națională de Mediu și chiar i-a transmis acestuia că nu vor mai fi solicitați, pentru că nu are nevoie de obstacole din partea lucrătorilor Gărzii Naționale de Mediu.

Mai mult, arată și că, cu ceva timp în urmă, el a solicitat prin Garda Națională de Mediu – Comisariatul General, accesul la bazele de date ale Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud pentru a vizualiza în timp real intrări și ieșiri ale mărfurilor în țară, pentru a verifica containere asupra cărora pot plana suspiciuni ale legislației de mediu.”

În data de 21.10.2020, inculpatul a fost reaudiat în prezența avocatului său ales cât și în prezența numitului Bălășel Adrian, avocatul ales al inculpatei Filimon Adriana, acesta declarând că „în data de 23.10.2019 au venit la sediul Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Constanța cei doi administratori ai societății importatoare Product Development SRL, numiții Talpău Gheorghe și Chiru Vlad.

Aceștia i-au prezentat materiale foto video de pe telefonul unui dintre cei doi inculpați, acesta fiind convins de către cei doi inculpați Chiru Vlad și Talpău Gheorghe că marfa pe care aceștia o importau se află într-o stare bună și este vandabilă într-o proporție foarte mare.

Ca urmare a efectuării controlului din data de 22.10.2019 de către subordonatele sale numite Andrei Ileana și Ghinea Elena, acesta a trimis în data de 23.10.2019 o adresă ca răspuns la solicitarea Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud prin care informa că marfa din containerele controlate prezintă suspiciuni de a fi considerate deșeu.

La începutul lunii noiembrie a fost contactat telefonic pe telefonul fix al instituției de către inculpata Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud care i-a comunicat că din punctul ei de vedere mărfurile din toate containerele ar fi conforme, referindu-se la acest tip de mărfuri din Anglia, deoarece „s-au mai făcut verificări de către vamă și nu au fost problem”, nefiind solicitată Garda Națională de Mediu să participe la controale și a insistat să fie verificate și celelalte 5 containere din cele 7 containere notificate de către vamă.

Doamna Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, pe un ton imperativ i-a zis să grăbească controlul, deoarece orice document ar fi fost trimis de Garda Națională de Mediu și că acestor mărfuri li se va permite oricum accesul în țară, vama fiind organul decizional în orice activitate de import export.

Urmare a discuției cu doamna Filimon Adriana, aceasta fiind imperativă în tonul comunicării sale, inculpatul a hotărât să întocmească și să trimită un document către vamă și către Garda Națională de Mediu – Comisariatul General prin care a stabilit ca mărfurile să fie verificate la destinație, la sediul societății importatoare, ca o bună intenție a inculpatului pentru a nu încălca legea și datorită contradicțiilor ivite pentru a nu leza interesele societății importatoare.

La al doilea control referitor la celelalte cinci containere inculpatul a hotărât să îl efectueze chiar el în perioada 14.11.2019-15.11.2019.

Când le-a solicitat documente însoțitoare ale mărfurilor din cele cinci containere, inculpații Chiru Vlad și Talpău Gheorghe, i-au comunicat că nu le dețin fizic la ei, deoarece le-au depus deja la vamă.

Totodată le-a solicitat acestora copii xerox după toate documentele depuse, aceștia afirmând faptul că se vor duce direct la conducerea vămii, iar în contextul discuției au menționat faptul că au vorbit cu inculpata Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud.

În continuare, inculpatul a insistat, iar într-un sfârșit cei doi inculpați au venit cu documentele după ce s-au dus la sediul vămii.

Având în vedere cele două discuții purtate cu doamna Filimon Adriana, inculpatul a înțeles că aceasta insistă pe ideea că mărfurile sunt în regulă și că nu ținea cont de părerile instituțiilor (altele decât Vama) deoarece au mai fost controlate și alte containere cu astfel de mărfuri la care nu au solicitat prezența lucrătorilor Gărzii Naționale de Mediu.

Având în vedere cele două discuții aprinse cu doamna Filimon Adriana, șefa Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, care insista foarte tare, a întocmit o adresă pentru verificarea conținutului mărfurilor din containerele cu suspiciuni la destinația acestora, pentru a scăpa de presiunile dumneae făcute asupra acestuia”.

Este credibil că inculpatul „a ales/a luat o decizie” în sensul că a încercat să păstreze posibilitatea de a mai face controale în vamă ulterior, activitate care i-ar fi fost blocată de inculpata Filimon Adriana dacă „nu o asculta și nu emitea documentul care să îi permită să elibereze containerele în țară”.

Concret, GNM poate participa la astfel de controale numai la solicitarea vămii, în speță a structurii conduse atunci de Filimon Adriana, care îl amenințase limpede că nu va mai da curs acestor activități dacă nu permite intrarea în țară a celor două containere și că oricum va face aceasta indiferent de poziția altor autorități ale statului.

Aceste chestiuni sunt credibile, mai ales și datorită faptului că BVF Constanța Sud, condus de Filimon Adriana oricum ceruse control de la GNM/CJ Cta, dar doar la 7 containere din totalul de 72 de containere similare în conținut și care au fost menționate de această instituție în adresa 2806/03.03.2020, faptul în sine demonstrând că inculpata chiar ignora total competențele celorlalte instituții publice.

În acest context, apreciez că în raport de acest inculpat și de rezultatul analizei apărării sale, trebuie verificat dacă ne aflăm sau nu în limitele instituției „constrângerii morale – așa cum este definită în art. 25 c.penal” – ceea ce a constituit temeiul de logică al disjungerii cauzei în ceea ce-l privește și al înregistrării unui dosar separat în evidențele acestei unități – dat fiind inexistența vreunui caz de indivizibilitate și avându-se în vedere principiul celerității urmăririi penale.

Revenind, arătăm că acesta a emis adresa cu un conținut favorizant importului de deșeuri, dar se apără în sensul că a făcut aceasta ca efect direct al cedării sale la amenințările cu consecințe grave asupra sa, ca lider al unei instituții publice ce ar fi avut de suferit funcțional dacă nu asculta de „șeful vămii”.

Mai este de menționat și faptul că – din analiza apărărilor formulate – rezultă că inculpatul pare a fi fost practic determinat să comită fapta de atitudinea inculpatei Filimon Adriana să cedeze pentru a evita punerea ulterioară a instituției conduse de el în postura de a nu mai putea să facă controale în Vamă pentru că ar fi fost blocată de șefa BVF Constanța Sud, ca răzbnunare pentru că nu a cedat presiunilor sale în legătură cu aceste containere.

Faptul în sine merită analizat separat, întrucât pe de o parte trebuie lămurit de ce acesta nu a sesizat ierarhic superiorii ANAF și GNM-CG, însă pe de altă parte se pare că inculpata Filimon Adriana chiar și-a pus în operă amenințările.

Că este așa, rezultă și dintr-un fapt aparent exterior, dar cu o valență deosebită în justificarea chestiunilor de natură subiectivă și care justifică măsura disjungerii în vederea verificării apărărilor sale, respectiv că în data de 20.11.2019 ­(după consumarea incidentului descris) – inculpata Filimon Adriana a mai dispus efectuarea unui control, notificat sub nr. 15256/20.11.2019, doar către CJPC Constanța, nu și către Garda de Mediu, deși era vorba de container încărcat cu marfă „uzată, inutilizabilă în condiții de siguranță” dar ceea ce înseamnă că, printr-un joc semantic, a evitat să afirme că erau suspiciuni de deșeuri, astfel încât a justificat aparent neinformarea organului specializat în materie.

Însă, comisarul CJPC Constanța/martorul Andrei Oliver a efectuat controlul la containerului …, în data de 22.11.2019 și a constatat (adresa 3981/22.11.2019) – că a găsit „produse neconforme, neautorizabile pentru punere în circulație, acestea fiind în contradicție cu normele CE”.

Acest fapt demonstrează că șefa BVF Agigea și-a dus în concret la îndeplinire „amenințarea”cu „scoaterea Gărzii de Mediu din ecuația controlului” – fapt ce îl considerăm a valora cel puțin un argument suplimentar în sprijinul apărării inculpatului Rîșnoveanu Marian Cristian – care însă trebuie să fie verificată separat/suplimentar pentru a fi emisă o soluție legală și temeinică.

Această concluzie se impune cu atât mai mult cu cât acest transport de deșeuri a fost autorizat chiar de inculpată, în calitatea sa de șefă de vamă, să părăsească teritoriul țării, dar nu să se întoarcă la expeditorul NEW HENNA TRADERS UK, cum ar fi trebuit să acționeze cf obligațiilor legale, ci a permis reexportarea acestora către un destinatar din America de Sud.>>

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare