sorina pintea

sursa foto:  graiul.ro

Reacție șocantă din Ministerul Sănătății cu privire la protocolul care ar fi fost încheiat cu DNA

Bugetul.ro publica în cursul zilei de vineri 30.03.2018 un articol în care informa medicii și pacienții despre posibila existență a unui protocol de colaborare între Ministerul Sănătății și Direcția Națională Anticorupție. Mai mulți pacienți au primit SMS-uri în numele Ministrului Sănătății, după ce au fost internați în diverse spitale, în care au fost invitați să completeze un formular cu 9 întrebări. Ultimele dintre acestea erau pe tema corupției și solicitau să confirme sau să infirme dacă au dat bani doctorilor și dacă sunt dispuși să intre în contact cu un ofițer anticorupție. Se pare că inițiatorul ar fi fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu și nu Sorina Pintea, actualul ministru.

Bugetul.ro a transmis în cursul zilei de ieri, în jurul orei 17.00, către Biroul de Presă al Ministerului Sănătății, o solicitare în care ceream lămuriri cu privire la acest subiect. De asemenea subliniam că aveam nevoie de o poziție urgentă a instituției pentru că vom publica articolul a doua zi. Cum ca în multiple rânduri, nu am primit niciun răspuns de la instituția plătită din bani publici, am publicat ARTICOLUL PE CARE ÎL PUTEȚI CITI INTEGRAL AICI.

Ulterior am reușit să luam legătura cu doamna ministru Sorina Pintea, care nu fusese informată cu privire la solicitarea bugetul.ro. Aceasta a fost extrem de deschisă, constructivă și ne-a oferit pe ton prietenos informațiile de care aveam nevoie, precizând că vom primi pe mail mai multe detalii tehnice.

La scurt timp, am primit un telefon de la doamna Oana Grigore, director de comunicare în Ministerul Sănătății, care a ridicat tonul spunându-ne că solicitarea a fost făcută la ora 17.00, când nu mai era nimeni în minister. Doar că noi știm că totuși programul începe la ora 08:00 și până la ora 11:00, a doua zi, nu primisem niciun răspuns. Apoi, doamna funcționar public Grigore, care se ocupă de relațiile cu PRESA, plătită pentru asta din banii cetățenilor, ne-a ținut o lecție despre jurnalismul din România. Desigur că noi îi putem ține la rândul nostru o prelegere despre ineficiența funcționarului public, dar o lăsăm pe altă dată. De altfel, rezultatele vorbesc singure. Ne-a precizat și că este de 15 ani director de Comunicare în Ministerul Sănătății, totul pe un ton de superioritate inexplicabil. Noi nu ne-am simțit intimidați, ci șocați mai întâi, iar apoi doar triști. Ne-am resemnat între timp și am înțeles și de ce comunicarea din întreg sistemul sanitar este atât de deficitară.

De altfel, bugetul.ro a transmis mai multe solicitări în baza LEGII 544/2001 către Ministerul Sănătății, solicitări care s-au pierdut probabil prin direcția de comunicare, extrem de ocupată cu munca la STAT, pentru că răspunsulrile nu au mai venit niciodată. Alteori ni s-a cerut o prelungire a termenului pentru ca după o lună să ni se spună că de fapt Ministerul nu poate răspunde, ci CNAS, care la rândul ne-a spus că nici ea nu este competentă să răspundă. Pentru aceste non răspunsuri există direcții cu funcționari publici plătiți din banii statului.

Redăm mai jos, integral, răspunsul Ministerului Sănătății cu privire la o întrebare, la care aveam nevoie de răspuns ieri sau în cursul dimineații de azi. Suntem din nou șocați de faptul că în primele două rânduri deja există o contradicție. Informațiile furnizate sunt false și totuși reale. Dar așa funcționează probabil lucrurile în Guvernul și România lucrului bine făcut. Citiți și trageți voi concluziile. Nouă ne este greu să urmărim mesajul.

„Stimata doamna,

Informatiile publicate de catre dumneavoastra referitoare la incheierea unui protocol secret intre DNA si Ministerul SAnatatii care sa ajute la indentificarea medicilor care pretind foloase necuvenite de la pacienti sunt false. Pacientii primesc intradevar un SMS gratuit pentru a transmite informatii cu privire la modul in care au fost ingrijitii si gradul de satisfactie fata de serviciile primite in unitatea sanitara in cadrul Mecanismului de feedback al pacientului.

Mecanismul de feedback al pacientului este implementat la nivel naţional în baza Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1501/2016 privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice.

În acest act normativ sunt definite măsurile pentru evaluarea satisfacției pacienților cu privire la serviciile medicale primite în cadrul spitalelor publice, prin analiza răspunsurilor oferite de pacienți cu privire la calitatea serviciilor, respectarea drepturilor pacienților și conduita morală a cadrelor medico-sanitare.

Incepand din 2016, Ministerul Sanatatii a facut publica existenta Mecanismului de feedback (Mecanismul de masurare a satisfactiei pacientilor) prin numeroase comunicari catre reprezentantii mass-media in cadrul conferintelor de presa si interviuri. De altfel, pe site-ul Ministerului Sanatatii exista la sectiunea Noutati, informatii despre modul cum functioneaza acest mecanism.

Astfel, funcţionarea mecanismului cuprinde următoarele măsuri:

  1. a) înregistrarea datelor de contact ale pacienților externați de către spitale în baza de date electronică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate – Sistemul informațional unic integrat;
  2. b) exportarea zilnică a datelor de contact anonimizate de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate către Platforma informatică securizată a mecanismului de feedback al pacientului, dezvoltată și întreținută de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS);
  3. c) transmiterea de către STS, prin SMS sau e-mail, a chestionarului de feedback al pacientului,
  4. d) prelucrarea și înregistrarea anonimă a opiniilor pacienților externați cu privire la calitatea serviciilor oferite în cadrul spitalului, prin completarea directă a chestionarului de feedback al pacientului;
  5. e) publicarea trimestrială a rezultatelor chestionarului de feedback al pacientului;
  6. f) înregistrarea sesizărilor referitoare la integritatea personalului spitalului și transmiterea acestora către autoritățile competente, dacă este cazul;
  7. g) analiza rapoartelor trimestriale și a sesizărilor primite de la pacienți de către consiliile de etică din componența spitalului;
  8. h) evaluarea satisfacției pacienților cu privire la serviciile medicale primite în cadrul spitalelor publice, prin agregarea răspunsurilor oferite de pacienți cu privire la calitatea serviciilor, respectarea drepturilor pacienților și conduita morală a cadrelor medico-sanitare, prin intermediul rapoartelor trimestriale generate de Platforma informatică securizată a mecanismului de feedback al pacientului.

Asadar, conform prevederilor art. 2 al OMS 1501/2016, exportarea zilnică a datelor de contact anonimizate de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate se face către Platforma informatică securizată a mecanismului de feedback al pacientului, dezvoltată și întreținută de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).

Prelucrarea răspunsurilor primite de la pacienţi pe calea SMS sau web sunt prelucrate tot pe platforma informatică dezvoltată de Ministerul Sănătăţii cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale; datele sunt exportate de pe această platformă, lunar, şi publicate ȋn format deschis (excel) pe pagina Ministerului Sanătăţii.

Conform prevederilor OMS 1501/2016, Art. 1, Mecanismul include, de asemenea, o componentă de gestionare a sesizărilor ce privesc incidente de etică şi integritate ce au avut loc în spitalul public. Sesizarile din cadrul acestui mecanism sunt gestionate de Directia Generala Anticoruptie, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Urmare a implementării Mecanismului de Feedback al Pacientului, numărul de sesizări primite la nivelul Direcţiei Generale Anticorupţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, pe primele 9 luni ale anului 2017 (ultima situaţie pusă la dispoziţie Ministerului Sănătăţii de către DGA) este:

  • Numărul total al sesizărilor telefonice înregistrate, cu referire la probleme din sistemul medical: 214;
  • Sesizări telefonice cu privire la posibile infracțiuni: 65, din care 51 au fost în legătură cu posibile infracțiuni de corupție.

Instrumentarea acestor cazuri este realizata de DGA, institutie care are competenta pe acest domeniu.”

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare