sursa foto:  auto-bild.ro

Asiguratorii reacționează în problema RCA: România încalcă legislația europeană

Uniunea Nationala a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) este nemulțumită de decizia luată de Guvern și Parlament și anume aceea de îngheța prețul polițelor RCA pe o perioadă de șase luni. UNSAR reamintește că în România au loc foarte multe accidente și că prețul polițelor de asigurare ar trebui să descurajeze producerea lor. De asemenea, asiguratorii acuză autoritățile române că încalcă legile europene și că prin adoptarea ordonanței de urgență privind RCA, România a creat premisele de a fi sancționată de UE. UNSAR consideră că plafonarea prețurilor va duce la falimentarea multor firme de asigurări și va distruge piața.

Vezi și Reacția transportatorilor cu privire la RCA

Redăm mai jos, reacția UNSAR integral, care vine în urma deciziilor care au fost anunțate ieri cu privire la RCA.

„Presiunile constante pe care transportatorii le fac asupra Guvernului si Parlamentului au ca efect activarea Guvernului pentru adoptarea unei Ordonante de Urgenta care prevede plafonarea si inghetarea pretului politelor RCA pe o perioada de sase luni. UNSAR considera ca, prin adoptarea acestei Ordonante de Urgenta, transportatorii isi vor maximiza profitul, in timp ce companiile de asigurari vor fi fortate sa vanda la preturi care vor adanci pierderile asiguratorilor pe segmentul de asigurari RCA. 

Vezi și Transportatorii anunță protest între orele 9 și 15

Mai mult, daca preturile impuse vor fi cele cerute de transportatori, de sub 5.000 de lei pe camion, aceasta masura va conduce la prabusirea pietei, ajungandu-se la o situatie similara cu cea din trecutul recent, cand, din cauza practicarii preturilor de dumping solicitate in prezent de transportatori, unele companii de asigurari au intrat in faliment, deoarece nu puteau acoperi daunalitatea.

Avand in vedere toate aspectele semnalate mai sus, UNSAR se asteapta ca, lucrand impreuna cu autoritatile si transportatorii, sa gaseasca cu aceeasi rapiditate solutii si pentru diminuarea daunalitatii pe segmentul lor. Consideram ca numarul din ce in ce mai mare de accidente grave produse de transportatori, care au drept rezultat, de cele mai multe ori, vatamari corporale si pierderi de vieti reprezinta o criza reala.

Reducerea numarului accidentelor de circulatie, in special a celor cu victime, poate influenta in mod pozitiv pretul politelor, spre deosebire de aplicarea unor masuri care contravin principiilor unei economii libere, de piata.

Vezi și Guvernul introduce noi reglementări privind contractele de credit

Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si de   reasigurare (Solvabilitate II) precizeaza clar faptul ca ‘statele membre nu mentin si nu introduc notificarea prealabila sau aprobarea majorarilor de tarife propuse, decat ca element al unui sistem general de control al preturilor.’  Romania nu are un sistem general de control al preturilor, cu atat mai mult un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari. Asadar, o prevedere imperativa dintr-o directiva europeana, la care legislatia interna ar trebui sa se conformeze, este incalcata de Romania prin masura luata astazi. Trebuie subliniat faptul ca sunt create premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare.

In sustinerea inghetarii pretului politelor RCA, se invoca Legea concurentei nr. 21/1996, care prevede, printre altele, ca ‘pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora’. Insa Ordonanta de Urgenta nu are la baza o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania, prin care sa se constate, fara echivoc, ca aceasta piata se afla intr-o situatie de criza. Mai mult, in opiniile publice exprimate, reprezentantii transportatorilor nu au adus dovezi concludente, bazate pe indicatori financiari ai industriei de transport  cu privire la situatia de criza pe care au sustinut-o permanent in dezbaterile cu Guvernul si Parlamentul.

Conform informatiilor publice, primele zece companii de transport rutier, care impreuna detin mii de camioane, au   inregistrat, in 2015, o dublare a profitului net, fara a lua in calcul companiile pe pierdere. In 2015, s-au vandut in Romania aproape 7.000 de camioane noi, in crestere cu 45%, ritm de crestere pastrat si in prima jumatate a acestui an. 

UNSAR considera ca   impactul socio-economic negativ al acestor prevederi legislative va fi resimtit nu numai de celelalte categorii de asigurati, dar si de adevaratii beneficiari ai politelor RCA, victimele accidentelor de circulatie, precum si de catre societatile de asigurare, agenti economici inregistrati in Romania, care angajeaza forta de munca romaneasca si au o contributie semnificativa prin plata taxelor si impozitelor catre statul roman.”

Citește și:

Cum scapă românii de plata amenzilor la roviniete?

Programul de înlocuire Samsung Galaxy Note 7 în România

Șoc pentru Samsung: Sumă uriașă pierdută din cauza problemelor cu Galaxy Note 7

Explicație: De ce au explodat telefoanele Samsung

Samsung Galaxy Note 7, interzis în avioane

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare