Comisia Europeana

După Apple și multinaționalele europene intră în vizorul Comisiei Europene

Companiile multinaționale se pot aștepta la intensificarea campaniei demarate de Comisia Europeană împotriva acordurile fiscale preferențiale, după ce Executivul comunitar a impus o amendă de 13 miliarde de euro grupului american Apple, însă o serie de experți și de oficiali au declarat miercuri că, cel mai probabil, comisarul european pentru Competiție, Margrethe Vestager, se va concentra pe companiile europene, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Decizia de a cere grupului Apple să ramburseze Irlandei taxele neplătite pentru perioada 2003-2014, pe motiv că autoritățile de la Dublin au favorizat în mod ilegal Apple cu un regim fiscal comparabil cu ajutoare de stat a fost cea mai importantă din cele 38 de decizii adoptate de Margrethe Vestager după ce în 2013 Comisia a început să ancheteze aproximativ 1.000 de companii din aproximativ 23 de state membre UE.

O altă companie americană, Starbucks, trebuie să ramburseze până la 300 milioane de euro Olandei în timp ce o divizie a constructorului auto italian Fiat trebuie să returneze o sumă similară Luxemburgului. Într-un dosar separat, sunt implicate 35 de firme din Belgia, dintre care unele sunt din SUA. Comisia Europeană nu a comunicat până acum când va lua o decizie cu privire la alte două cazuri importante care vizează alte două grupuri americane, Amazon și McDonald’s, ambele cu sediul fiscal în Luxemburg.

Cu toate acestea, persoane care lucrează în domeniul legislației concurenței din Europa, sunt de părere că pentru următoarea sa anchetă importantă Comisia ar putea să aleagă o companie europeană.

„Este evident că Executivul comunitar nu va putea să investigheze 1.000 de acorduri fiscale. Va alege încălcările cele mai grave ale legii”, consideră Georg Berrisch, partener la firma de avocatură Baker Botts, care a apreciat că datele publicate în 2014 în urma scandalului Luxleaks ar putea da o serie de indicii Comisiei. „Luxleaks a menționat mai multe companii europene care au acorduri fiscale preferențiale cu Luxemburg”, a adăugat Berrisch.

Deocamdată nu este clar cât de multe companii vor fi obligate să ramburseze retroactiv taxe. Având în vedere resursele limitate, oficialii și observatorii sunt de părere că Directoratul pentru Competiție ar putea să se concentreze pe un număr mic de cazuri, în speranța că, dacă va avea câștig de cauză în instanță, va reuși să descurajeze alte companii interesate să își reducă povara fiscală.

Jonas Koponen de la firma de avocatură Linklaters a subliniat că amenda impusă Apple ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru alte companii cu privire la modul în care instituțiile politice, nu doar în Europa, răspund la presiunile opiniei publice pentru a strânge mai multe taxe de la corporații precum și cu privire la pericolul reprezentat de disputele în justiție și asupra pagubelor provocate reputației unei companii.

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare