EXCLUSIV! Câți tineri români sunt de fapt studenți! Surpriza de la FABIZ

Îmbătrânirea populației și fenomenul „BrainDrain” afectează activitatea universităților, angajatorilor și dezvoltarea economică a țării deopotrivă. Există insă și speranță in unele facultăți precum FABIZ-ASE!

În ultimii ani observăm o serie de fenomene care se petrec concomitent: pe de-o parte numărul absolvenților de liceu cu diplomă de bacalaureat prezintă tendințe de scădere (2013 102 mii, 2014 118 mii; 2015 96 mii; 2016 86 mii, 2017 93 mii), pe de alta parte numărul studenților români în străinătate crește. Datele ONU vorbesc la nivel de 2013 despre peste 18 mii de studenți români în primele 5 țări de destinație. Drept urmare, independent de oferta universitara autohtonă, un număr mai mic de tineri ajung să termine studiile în România și mediul de afaceri reclamă prea puțini potențiali angajați cu studii superioare.

În vederea unei dezvoltări economice accelerate, „ca să prindem Vestul din urmă”, trebuie să încurajăm activitățile economice cu valoare adăugată mare, dezvoltarea acestora este însă condiționată de existența specialiștilor în piață. Potrivit Eurostat, doar 6 țări din UE prezintă o pondere mai MICĂ a persoanelor înrolate în învățământul universitar din persoanele cu vârste cuprinse între 20 si 24 de ani comparat cu România. Acest clasament este condus de țări precum Slovenia, Grecia și Polonia, unde între 40 și 50% din populația tânără este înrolată în învățământul universitar. La coada clasamentului se situează excepțiile statistice, Luxembourg, Malta și Cipru alături de Marea Britanie, Ungaria si Finlanda. Acestea prezintă procentaje cuprinse între 20% si 28% si sunt precedate de România.

Vezi și EXCLUSIV! Răsturnare de situație! DNA dinamitează spusele unuia dintre șefii din Poliție, acuzați că fabrică dosare!

Mitul urban cum că în România „toată lumea studiază” este departe de realitatea statistică. Puțin peste 28% dintre tinerii români între 20 și 24 de ani sunt studenți. Totodată România are o capacitate foarte scăzută de atragere și retenție a „talentelor” în țară. Potrivit the Global Competitiveness Report 2017, la nivel mondial ne aflăm de ani de zile pe locurile 130-135 în ambele privințe. (http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf )

Urmare a natalității scăzute de după anii 90’ și a rezultatelor fluctuante la proba de bacalaureat, numărul potențialilor studenți este în scădere. În plus, libera circulație a populației în Uniunea Europeană coroborată cu disponibilitatea diverselor burse sau credite de studiu specifice statelor occidentale, fac ca anual peste 5000 de absolvenți de liceu să părăsească țara pentru a studia în străinătate. Inutil de precizat că în majoritatea cazurilor vorbim despre elevi cu rezultate bune și foarte bune. Totodată un număr mare de absolvenți de studii superioare părăsesc anual țara, situație ce afectează dezvoltarea economică a României.

FABIZ, în topul facultăților

Ne-am consultat cu privire la aceste probleme cu domnul Conf. Univ. Tănase Stamule, prodecan al unei facultăți relativ tinere din cadrul ASE, considerată de mulți nonconformistă, așa cum ne indică și numele ei „FABIZ”. Facultatea de Administrarea Afacerilor cu Predare în Limbi Străine se bucură, în mod paradoxal, de creșteri substanțiale anuale a numărului de candidați, astfel încât începând cu 2019 aproape ca își va dubla cifra de școlarizare.

Vezi și Probleme serioase pentru cei care deţin aceste modele de telefoane: Un bug software ar putea trimite la întâmplare toate pozele din telefon

„Studenții noștri se bucură de experiența internațională și totodată de oportunitățile existente în țară. Ei pleacă până la 3-4 semestre în timpul studiului sau efectuează stagii de aprofundare sau de practică în străinătate dar marea lor majoritate se întorc ulterior acasă. Motivul? Oferta noastră educațională urmărește dezvoltarea de competențe cheie neglijate încă de multe facultăți cum ar fi dezvoltarea gândirii critice orientate spre rezolvarea problemelor, luarea de decizii informate, competențe digitale inclusiv noțiuni de programare, competențe interculturale și sociale. Studiile parțiale în străinătate le oferă deschidere și încredere în propriile forțe, de regulă au rezultate foarte bune și în universitățile gazdă. Nu în ultimul rând trebuie spus că menținem o foarte strânsă legătură cu mediul de afaceri din România. Reprezentanții companiilor sunt implicați direct în realizarea curriculei, în procesul de predare, în activități de mentorat sau de practică. Astfel, obișnuim să ne mândrim cu angajabilitate de 99%. Cu toate acestea studiile noastre recent realizate în rândul absolvenților ASE ne-au arătat că FABIZ are acea mai mare rată de antreprenori din ASE. Mulți tineri își doresc să nu părăsească țara, și această dorință poate fi susținută prin educație de calitate și oferte de muncă demne și în concordanță cu pregătirea și competențele acestor tineri. Programele universitare competitive, la fel ca și angajatorii competitivi atrag și rețin tinerele talente.”

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare