sursa foto:  Facebook

EXCLUSIV Forțele Aeriene Române se revoluționează! Ministrul Vasile Dîncu explică de ce a fost necesară achiziția de avioane F-16: ‘Programul a avut în vedere de la început o etapă de tranziție’

Pe fondul controverselor iscate de achiziția de aeronave F-16 de la Guvernul Norvegiei, am vrut să aflu, sâmbătă, de la șeful Apărării Naționale, Vasile Dîncu, ce diferențe există între aeronavele MiG-21 LanceR, pe care le deține România în prezent, și avioanele F-16, care urmează să fie achiziționate, la mâna a doua, de la norvegieni. Avioanele F-16 au o vechime de peste 40 de ani, conform Guvernului Norvegiei.

Ministrul Apărării Naționale a declarat, pentru Bugetul.ro, că aceasta este o etapă necesară, ce era prevăzută în programul de înzestrare a Forțelor Aeriene Române cu aeronave de generația a V-a, F-35.

Vasile Dîncu a precizat, pentru Bugetul.ro, că programul de înzestrare a avut în vedere de la început o etapă de tranziție, prin achiziția a trei escadrile de aeronave F-16, de generație 4-4+. Acestea urmează să înlocuiască avioanele MiG-21 LanceR, aflate „la finalul ciclului de viață”.

Vezi și Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a explicat, pentru Bugetul.ro, ce diferențe uriașe există între aeronavele MiG-21 LanceR și F-16

Aeronavele MiG-21 vor mai fi folosite de Forțele Aeriene Române până la 15 mai 2023, urmând ca, după această dată, să fie scoase din serviciu.

Mai mult, șeful Apărării Naționale a explicat, pentru Bugetul.ro, că, în paralel, Forțele Aeriene Române vor dispune măsuri de accelerare a demersurilor pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a.

Vasile Dîncu, pentru Bugetul.ro: „Programul de înzestrare a Forțelor Aeriene Române cu aeronave de generația a V-a, F-35, a avut în vedere de la început o etapă de tranziție”

Programul de înzestrare a Forțelor Aeriene Române cu aeronave de generația a V-a, F-35, a avut în vedere de la început o etapă de tranziție, prin achiziția a trei escadrile de aeronave multirol F-16, de generație 4-4+, care să înlocuiască etapizat aeronavele MiG 21 LanceR, aflate la finalul ciclului de viață.

Prima escadrilă de 17 aeronave F-16 a fost deja achiziționată din Portugalia și operaționalizată pe Baza 86 Aeriană Borcea.

Așa cum am anunțat încă din luna mai, în baza hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării pentru aprobarea memorandumului cu tema „Scoaterea din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR și tranziția accelerată la exploatarea aeronavelor F-16 din dotarea Forțelor Aeriene Române”, activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost reluate începând de luni, 23 mai, pentru o perioadă de aproximativ un an.

Aeronavele MiG-21 LanceR vor fi întrebuințate până la data de 15 mai 2023, exclusiv pentru executarea misiunilor specifice Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană și pentru menținerea antrenamentului de zbor al piloților selecționați în scopul continuării utilizării acestui tip de aeronavă. După această dată, aeronavele de acest tip urmează a fi scoase din serviciul Forțelor Aeriene Române. Aeronavele MiG 21 LanceR au fost modernizate în perioada 1994 – 1998. Pentru aceste aeronave de generația 3-3+, aflate, așa cum precizam, la finalul ciclului de viață, nu mai există opțiuni de modernizare sau upgrade.

În același timp, au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia, care vor constitui, în perioada următoare, încă două escadrile în cadrul Forțelor Aeriene Române. Legea de aprobare a acestei achiziții a fost adoptată de Parlament și a fost recent promulgată de Președintele României.

Avioanele vor fi livrate în stare operațională, sunt modernizate la cele mai recente standarde pentru sistemele de avionică și armament disponibile pentru această variantă de F-16, ceea ce asigura operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de la Guvernul Norvegiei să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.

Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație M6.X cu avioanele F-16 din prima escadrilă intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române.
Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare în executarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin operatorul economic desemnat centru de mentenanță pentru aeronave F-16 de către Guvernul României (Aerostar Bacău), aspect care va contribui la consolidarea şi menţinerea capabilităţii aeriene operaționale.

Achiziția de la Guvernul Regatului Norvegiei a pachetului de 32 avioane F-16 include și instruirea unui număr minim de specialiști din cadrul personalului tehnico-ingineresc de aviație din Forțele Aeriene necesar pentru încadrarea funcțiilor-cheie din structurile de planificare și execuție a mentenanței și de asigurare a planificării logistice la nivelul Bazei Aeriene și Statului Major al Forțelor Aeriene pentru cele două escadrile de avioane F-16. Această soluție asigură, într-un interval de timp scurt, crearea la nivelul escadrilelor a capabilității minime de operare, mentenanță, planificare și conducere strict necesare pentru exploatarea în condiții de siguranță a avioanelor F-16 care vor fi achiziționate.

În paralel, Forțele Aeriene Române vor dispune măsuri de accelerare a demersurilor pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a”, a declarat, pentru Bugetul.ro, Vasile Dîncu.

Eugen DINU

 

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare