sursa foto:  transporturiromania.ro

Fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, despre taxarea pe distanță: ‘Rovinieta și taxa de drum reprezintă un subiect foarte sensibil. Ai mers 100 km plătești o sumă, ai mers 200, plătești de două ori mai mult, față de actuala variantă’

Horațiu Cosma (USR), fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a vorbit despre ce înseamnă noile taxe de drum prevăzute în Planul Național de Rederesare și Rezilianță (PNRR).

 

Horațiu Cosma a precizat că din 2026 ”transportul de marfă peste 3,5 tone o să treacă la taxarea pe distanță. Ai mers 100 km plătești o sumă, ai mers 200, plătești de două ori mai mult, față de actuala variantă”.

 

Rovinieta și taxa de drum reprezintă un subiect foarte sensibil pe care în 2021, în mandatul lui Cătălin Drulă la Ministerul Transportului, l-am am abordat foarte pe larg cu Comisia Europeană. Am negociat, am discutat cu Comisia PNRR-ului și una dintre principalele cerințe ale Comisiei a fost să ajungem la această sustenabilitate pe drumurile publice, atât în ceea ce privește mediul, să avem drumuri și rețele de transport cât mai puțin poluante și, în același timp, să fie și sustenabile adică din taxele, veniturile pe care le încasăm de la transportori, de la mașinile mici, să putem să le reparăm. Până la urmă, drumul o dată construit, cheltuielile nu se încheie acolo, ci în continuare trebuie reparat, trebuie reasfaltat, întreținut, trebuie o mulțime de investiții.

”Transportul de marfă peste 3,5 tone să treacă la taxarea pe distanță”

La acel moment, discuțiile au ajuns într-o formă în care, față de rovinieta pe care o avem astăzi pentru toate autovehiculele, fie că sunt mașini mici, tiruri sau mașinile mari de marfă, din 2026 ar trebui să avem o astfel de separare, în sensul că autovehiculele mici până în 3,5 tone să rămână pe actuala vinietă, iar transportul de marfă peste 3,5 tone să treacă la taxarea pe distanță. E un principiu care funcționează foarte bine în cea mai mare parte a statelor europene, 23 din 27 membre ale Uniunii.

Avem exemple în Bulgaria, Ungaria, Austria, cam toți vecinii noștri din UE folosesc acest sistem în care plătești pe cât mergi. Ai mers 100 km plătești o sumă, ai mers 200, plătești de două ori mai mult, față de actuala variantă în care și transportul de marfă e taxat tot pe o săptămână, o lună, un an, în funcție de cât ia vinieta.

Comisia Europeană ne-a dat absolut toată libertatea să gândim noi nivelul de taxare”

Acesta este principiul pe care îl regăsim astăzi în PNRR, cel negociat și agreat cu Comisia Europeană. În niciun caz acolo nu apare vreun nivel de taxare, că sunt 5 bani, 10 bani pe kilometru, asta e la latitudinea statelor membre. Comisia Europeană ne-a dat absolut toată libertatea să gândim noi nivelul de taxare pe fiecare tip de autovehicul„, a explicat Horațiu Cosma (USR).

Ministerul Transporturilor a propus suspendarea taxei de pod de la Fetești pe Autostrada Soarelui începând cu 1 iunie și până cel târziu pe 31 august. Această măsură va permite românilor să călătorească în minivacanța de 1 iunie și în timpul sezonului estival fără a plăti taxa de pod, potrivit dcbusiness.ro.

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare