alimente mancare bautura

sursa foto:  zf.ro

STUDIU: Categoria de vârstă care cheltuie cel mai mult pe alimente și băutură în România

Veniturile companiilor din sectorul de comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate a crescut cu 8% în 2018 faţă de anul precendent, iar profitabilitatea acestora se află într-o uşoară scădere, arată un nou studiu realizat de Coface România, care precizează că, la nivelul regiunii Bucureşti-Ilfov, cele mai mari cheltuieli pe alimente şi băuturi în 2018 au fost realizate de către pensionari.

 

Ca puncte forte, sunt menţionate: gradul de îndatorare la nivelul sectorului de 61% este în scădere faţă de anii anteriori, iar gradul de acoperire al datoriilor pe termen scurt prin trezoreria netă a crescut de la 9% în anul 2014, la 22% în 2018. Durata medie de încasare a creanţelor (DSO) este inferioară pragului raportat la nivel naţional. La capitolul vulnerabilităţi, studiul arată că mai mult de jumătate din companii (55%) au înregistrat pierdere netă la sfârşitul anului 2018, iar 21% dintre acestea au obţinut o pierdere mai mare de 20%.

De asemenea, aproximativ 44% dintre companiile analizate înregistrează o lichiditate subunitară (activele curente nu acoperă datoriile curente). Rezultatul net consolidat la nivel sectorial a scăzut de la 2,8% în 2017, la 2,4% în 2018. Studiul a agregat datele a 42.051 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2018 (la nivelul lunii septembrie 2019) şi care au generat o cifră de afaceri consolidată de 71,96 miliarde lei. Ponderea cotei de piaţă cumulate deţinute de cei mai importanţi 10 jucători este de 61%, ceea ce relevă un grad mediu spre ridicat de concentrare.

Ponderea în totalul cifrei de afaceri a top 10% companii din sector s-a menţinut la un nivel ridicat (89,1% în 2014, în 2018 atingând valoarea de 89,4%). Astfel, sectorul este puternic polarizat, câteva companii mari generând o pondere ridicată din cifra de afaceri şi multe companii mici care contribuie puţin în veniturile totale. Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 0,94 pe parcursul anului 2018, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor şocuri negative şi volatilităţii (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanţelor). Durata medie de colectare a creanţelor a scăzut de la 29 de zile, nivelul înregistrat în 2014, la 17 zile în 2018, în timp ce media înregistrată la nivel naţional în aceeaşi perioadă analizată a scăzut de la 104 de zile la 90 zile.

”Data fiind natura activităţii şi tendinţele de comportament de consum ale populaţiei, pentru sectorul analizat, se remarcă o polarizare destul de mare a acestuia: doar 2% din totalul companiilor au cifra de afaceri mai mare de 1 milion euro şi generează 79% din cifra de afaceri agregată. Astfel, companiile care administrează lanţurile de hipermarket-uri şi supermarket-uri profită de tendinţa spre consum a populaţiei din marile oraşe, în timp ce companile mici supravieţuiesc în zonele în care influenţa acestora este mai redusă sau se reprofilează spre produse de nişă. De remarcat faptul că un sfert din companiile care şi-au depus datele nu au avut activitate (cifră de afaceri = 0), iar mai mult de jumătate (55%) au cifra de afaceri între 0 şi 100.000 euro”, a declarat Nicoleta Marin, senior financial analyst la Coface România, conform news.ro

Vezi și:

Atenție, Marcel Vela! Șeful Jandarmeriei și-ar fi ‘premiat’ iubita! Spor de 50%

A apărut lista remanierii! Cine sunt miniștrii care ar putea fi executați? Out din Guvernul Orban?

Semnalul de alarmă a fost tras! Ce se întâmplă cu polițele RCA

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare