sursa foto:  evz.ro

E oficial! Ministrul Muncii a făcut anunțul: Pensiile au parte de modificări

O informație extrem de utilă pentru persoanele care vor să iasă la pensie și care trebuie să știe că, de acum înainte nu vor mai fi nevoite să facă zeci de drumuri la casele teritoriale de pensii.

Pentru că dosarul de pensinoare poate fi trimis pe e-mail. În orice caz, așa a asigurat ministrul Muncii, Violeta Alexandru, potrivit căreia acesta este doar unul dintre demersurile ce urmează să fie făcute pentru ca persoanele fizice și cele juridice să poată rezolva online cât mai multe probleme legate de serviciile oferite de instituția pe care o conduce.

„Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) este prima instituție care a răspuns deja nevoilor persoanelor fizice care doresc să depună documente în format electronic, prin deschiderea unei secțiuni pe site-ul CNPP”, a subliniat Violeta Alexandru pe pagina sa de Facebook.

În ceea ce privește pensia, există două variante: dacă persoana în cauză are deja un cont personal, accesează secțiunea „Completare formulare” și selectează tipul de cerere dorit; dacă nu are cont, intră direct în secțiunea special dedicată de pe site-ul CNPP și completează formularul care se deschide imediat, cu următoarele rubrici obligatorii:

  • tipul de pensie solicitată (pentru limită de vârstă, anticipată, de invaliditate, de urmaș, de serviciu);
  • tipul solicitantului (titular, mandatar, reprezentant legal);
  • datele de identificare (nume, prenume, cod numeric personal etc);
  • selectarea casei teritoriale/sectoriale de pensii.

Următorul pas presupune încărcarea formularelor, semnate de mânâ în prealabil, necesare obținerii pensiei într-unul din formatele JPEG, JPG, PNG, XML, CMS sau PDF. În sfârșit,  se introduce textul generat automat de portal și se apasă „Finalizează formular”.

Documentele astfel depuse sunt analizate de către departamentele casei teritoriale de pensii selectate și, în cazul în care sunt necesare informații suplimentare, comunicarea va continua prin email.

Eliberarea deciziei de pensionare se efectuează în baza unei programări stabilită de casa de pensii de care solicitantul aparține și implică deplasarea la sediul unității în vederea verificării identității patentului. Va fi singurul drum pe care va trebui să-l facă cineva care dorește să iasă la pensie și depune documentele online.

,,Una dintre prioritățile acestei perioade: reducerea întârzierilor în dosarele de pensii comunitare. Punem lucrurile în ordine.

Aici sunt implicate instituții din 2 sau din mai multe țări. Presupune un efort complex pentru că implică, pe lângă munca și seriozitatea din fiecare țară, și un schimb de informații și documente între state. M-am ocupat în ultimele săptămâni de situația dosarelor din Spania și din Italia, dosare cu întârzieri chiar și de peste 2 ani. Mulțumesc românilor noștri care îmi scriu că au primit deciziile. Mă ajută mult să primesc acest feedback. Cu fiecare caz rezolvat, simt că este util mandatul meu.

Pentru Spania, de la 500 dosare cu termene întârziate, am ajuns la 98. Pentru Italia, de la 2300 dosare, am ajuns la 914. În septembrie am cerut o videoconferință pentru evaluarea rezultatelor pentru că vreau să știe autoritățile italiene că vom urmări subiectul până la ultimul dosar întârziat.

Ce ține de mine – și mă implic până la nivel de miniștri ai muncii – fac. Ce ține de Casa Națională de Pensii Publice, urmăresc să se întâmple și văd mobilizare. Mulțumesc. Am nevoie, însă, să mă ajute și persoanele care solicită pensie comunitară și, de aceea, m-am gândit să centralizez aici câteva informații importante.

🔵 Pentru a obține o pensie din sistemul public din Spania sau din Italia, trebuie să aveți minim 20 ani de muncă contributivă (lucrați cumulat în orice stat al Uniunii Europene).

🔵 Pentru a obține o pensie din sistemul public din România, trebuie să aveți minim 15 ani de muncă contributivă (lucrați doar în România sau cumulat în orice stat al Uniunii Europene). Dacă aveți minim 15 ani de lucru în România, vi se va calcula o pensie în România, separată de pensia pe care o veți primi din celălalt stat.

Deci contează mult perioada muncită pentru care s-au plătit contribuții!

🔵 Dacă vechimea este mai mică de 15 ani, este necesar pentru deschiderea dreptului de pensie din România, de confirmarea vechimii complete din străinătate prin formularul E 205.

🔵 Pentru stabilirea drepturilor de pensie, persoana îndreptățită se adresează UNEI SINGURE INSTITUȚII în țara în care are domiciliul sau reședința la momentul pensionării, această cerere fiind valabilă pentru toate instituțiile din țările membre Uniunii Europene unde persoana a lucrat.

Pași pentru deschiderea dosarului de pensie comunitară:

1️⃣ Cererea de pensie se depune de regulă la instituția competentă din raza de domiciliu sau de reședință sau în baza unei procuri speciale, în România, dacă aveți domiciliul valabil aici. Documentele depuse împreună cu cererea dvs. pentru o pensie comunitară vor fi trimise către instituția omoloagă din țara unde ați lucrat, de către instituția din România, pentru a se deschide dreptul la pensie comunitară.

Schimbul de informații între state privind vechimea în muncă se face prin intermediul formularului E205. Instituțiile comunică între ele acest formular.

2️⃣ În momentul în care vă decideți să deschideți dreptul de pensie și mergeți la instituția de pensii din țară sau din străinătate, în funcție de locul în care aveți reședința, asigurați-vă că aveți toate documentele necesare. De exemplu, pentru limită de vârstă sunt necesare:

* carnetul de muncă (original și copie)/alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
* actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naștere și de căsătorie (original și copie); livretul militar (original şi copie);
* diploma de absolvire a învățământului universitar (original și copie) şi adeverința din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi; dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfășurate în cadrul unor instituții de învățământ universitar din străinătate;
* adeverința privind sporurile cu CARACTER PERMANENT (cf. legii/contractului colectiv/individual de muncă (original);
* adeverința privind încadrarea activității în fostele grupe I și/sau II de muncă, în condiții deosebite și speciale , în original. Atenție, angajatorul trebuie să fie achitat contribuții suplimentare pentru aceste grupe.
* documente din care să reiasă perioada de lucru și locul de muncă în străinătate.

⚠️ Este important ca documentele depuse să aibă: număr, data de înregistrare, ștampila unității emitente, semnătura, să fie lizibile/nedeteriorate.

Este indicat să reveniți după o perioadă (o lună, de exemplu) să verificați la instituția unde ați depus dosarul dacă s-au trimis către România documentele dvs. Sigur că ideal ar fi să vă contacteze instituțiile și eu sper ca așa să se și întâmple curând.

Am sunat personal români din Spania și Italia care mi-au spus că au depus documentele de pensie comunitară de peste un an dar că nu s-au mai interesat. Având pensia din România, nu au mai considerat o prioritate.

#lerezolvampetoate
#sepoate”a scris ministrul pe pagina sa de Facebook

Vezi și

SURSE Cine e, în realitate, șeful din Poliție prins băut la volan: A fost cercetat disciplinar și înlocuit din funcție, în urma anchetei privitoare la violarea și uciderea unei studente japoneze

Analiză dură: Clasarea din Dosarul 10 August este o invitație la explozie socială. Cine ar fi avut interesul?

EXCLUSIV Lovitură pentru polițistul-bătăuș! A fost condamnat la închisoare! Decizia nu este definitivă

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare