‘Săptămâna Europeană a Mobilității’ – Un eveniment pentru reducerea poluării în trafic

Mai multe biciclete și mai puține mașini în oraș. Mai puține mașini poluante și mai multe mașini electrice în oraș. Infrastructura pentru biciclete și extinderea spațiilor pietonale. Acestea sunt doar cateva soluții care au fost promovate în cadrul SĂPTĂMÂNII EUROPENE A MOBILITĂȚII”, care s-a desfășurat între 16 și 22 septembrie, la Bacău. Evenimentele au tratat integrat soluțiile de mobilitate și au mobilizat o bună parte a comunității locale. 

Primăria Municipiului Bacău, în parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Locală Bacău și Asociația SMARTiCITY au colaborat în organizarea acestui eveniment, care promovează reducerea poluării din trafic, prin alegerea unor mijloace de transport nepoluante sau mai puțin poluante. 

„European Mobility Week” este campania inițiată la nivel european de Comisia Europeană, în vederea sensibilizării populației privind mobilitatea urbană durabilă. Campania este recunoscută pe scară largă ca o forță motrice către o mobilitate urbană durabilă în Europa și nu numai.

În cadrul acestui eveniment  european s-au înscris peste 2000 de orașe din UE, dar și 32 din România, printre care și municipiul Bacău.  

Deschiderea oficială a „SĂPTĂMÂNII EUROPENE A MOBILITĂȚII” a avut loc la CENTRUL DE AFACERI ŞI EXPOZIŢII „MIRCEA CANCICOV” Bacău, pe 16 septembrie 2021, iar cuvântul de deschidere  a aparținut Primarului Municipiului Bacău, Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu. O dezbatere care a atras vorbitori din cadrul comunității locale, cât și de la companii și ONG-uri care pot ajuta la soluții sustenabile și durabile. Participanții au pus accentul pe necesitatea creării unei infrastructuri moderne, care să încurajeze mersul cu bicicleta, dar și electromobilitatea. 

Ca urgență, participanții au punctat că este nevoie de integrarea mobilității urbane, atât către utilizator (călătoria unică), precum și către oraș (Smart City). Serviciul de Transport ar trebui reformat prin infrastructură și vehicule noi, cu focus pe integrarea celor existente (tramvai, autobuz, metrou, tren etc), lucru care se poate face destul de repede și ușor.

Un alt aspect identifcat eate legat de Nodurile de Accesibilitate, prin modernizarea trecerilor de pietoni/biciclete, intersecțiilor și integrarea spațiilor verzi în structurile de mobilitate. Trendul la nivel international este de migrare de la mobilitatea urbană către servicii de tip MaaS – Mobility as a Service și către Accesibilitate, ca serviciu de asigurat de către autoritățile locale către cetățeni. Ca soluții concrete în dezvoltarea mobilității urbane, au fost menționate dezvoltarea si gestionarea parcărilor urbane, extinderea pistelor și infrastructurii pentru biciclete și a transportului alternativ, creșterea și încurajarea X-sharing (car/bike etc) și nevoia modificărilor legislative cum ar fi pentru controlul plății parcărilor.

Organizatorii SEM Bacău 2021 au găsit diferite modalități de a atrage cât mai mulți oameni din comunitatea locală să participe și să conștientizeze ce înseamnă mobilitatea sustenabilă și nepoluantă: transformarea centrului orașului în zonă pietonală, timp de 3 zile, pentru concursuri, sport în stradă, muzică și dans – adevarată fiesta pentru băcăuani. Toate, cu respectarea măsurilor impuse de pandemia de COVID-19.

De asemenea, Poliția Rutiera și cea Locala au venit cu informări cu privire la metodele de siguranță în trafic. Direcția de Sănătate Publică Bacău a informat cetățenii despre măsurile de siguranță din această perioadă, în contextul pandemiei, dar mai ales în ceea ce privește legatura dintre sanatate și transportul curat.  

Printre acțiunile care au avut loc în această săptămână la Bacău, în cadrul  „Săptămânii Europene a Mobilității” 2021, amintim:

    „Ziua fără mașini” – băcăuanii au fost invitați să își lase mașina acasă şi să meargă cu bicicleta, pe jos, cu transportul în comun. Primarul municipiului a fost primul care a dat exemplu personal, venind la birou cu bucicleta.

    Centrul Bacăului a devenit pietonal in weekend,  timp în care cetățenii s-au plimbat pe străzile orașului cu biciclete și trotinete. 

    Info-Mobilitatea – au avut loc activități de informare și educație privind mobilitatea urbană, pentru elevi și adulți, in zona pietonală.

    Turul Bacăului pe bicicletă, dar și concursuri cicliste diverse. Vânătoarea de Comori – traseu cu bicicleta pe viitoarele piste de biciclete. Am oferit, cu ajutorul partenerilor noștri, premii – biciclete pentru copii, pentru a-i încuraja să aleagă acest mijloc de transport. 

–            Dezbatere online cu 20 de clase de la diferite școli și licee, pe tema mobilității urbane. Copiii au fost incurajați să participe și să pună întrebari despre felul în care văd ei viitorul transportului în orașul lor. 

–           Vizită și discuție face to face cu elevii clasei a XI-a de la Colegiul Economic Ion Ghica, privind orașul, transportul și siguranța in trafic. Unul dintre elevii participanți a primit o bicicletă premiu, pentru o propunere foarte bună adresată autorităților locale: ca să încurajeze elevii să meargă cu bicicleta,  ar trebui să existe un serviciu de bike-sharing pentru aceștia, cu costul echivalent cu al unui bilet de autobuz. Și am reușit, alături de partenerii noștri de la Fiald 

 

Imobiliare, să donăm primul rastel pentru biciclete către Colegiul Economic „Ion Ghica” din Bacău.  Un alt rastel pentru biciclete a fost donat școlii Mihai Dragan. 

La Bacău a fost prezent și antrenorul lotului de ciclism juniori, împreună cu 3 dintre micii campioni naționali la ciclism, care i-au învățat pe copiii din Bacău să pedaleze corect prin oraș.

    „Orașul viitorului” – EfdeN – prezentarea prototipului de oraș inteligent al viitorului, construit de Asociația EFdeN. 

    „Hai cu autobuzul electric!” – primul autobuz electric fabricat în România a ajuns pe 19 septembrie la Bacău, iar cetățenii, împreună cu primarul și consilierii locali, au avut ocazia să-l testeze. 

    Expoziție și drive test cu mașini electrice, prezentare stații de încărcare pentru mașini electrice.

    Serile de weekend au fost rezervate muzicii: zeci de copii de la Colegiul Național de Artă „George Apostu”, dar și de la Palatul Copiilor și alte cluburi de muzică din Bacău au încântat cetățenii, pe scena din Piața Tricolorului.

 

Ultimele 3 zile au fost dedicate dezbaterilor. 

La Dezbaterea privind regenerarea urbana au fost prezentate o suită de proiecte importante de regenerare urbană pentru zone cheie din Bacău (zona din jurul Aeroportului Internațional George Enescu, cartiere de locuințe colective sau zona centrală), alături de posibile intervenții care se pot realiza cu costuri foarte reduse care au fost testate deja în București. Participanții au evidențiat importanța realizării infrastructurii pentru biciclete, a extinderii spațiilor pietonale și mai ales necesitatea de a dezvolta centre secundare, centre de cartier cu dotări de proximitate și unități de învățământ performante. 

A fost propus, către liceenii din Bacău și din țară, un exercițiu concret de implicare în înțelegerea și dezvoltarea mobilității urbane, prin a calcula amprenta mobilității liceului. În plus, pentru toate proiectele de Regenerare Urbană din România, a fost propusa o modificare legislativă majoră absolut necesară re-modelării urbane prin introducerea celui de-al treilea spațiu numit „parcelar stradal”, alături de trotuar si carosabil, pentru a permite amenajarea parcărilor sau pistelor de biciclete mult mai rapid.

În dezbaterea dedicată parcărilor, de pe 21 septembrie, în prezența a doi viceprimari din Bacău, Liviu Alexandru Miroşeanu și Cristian Ghinghes, a fost discutat Regulamentul de Parcări și a elaborat o politică de parcări pentru perioada 2021-2030. A fost propusă desființarea monopolului parcărilor în orașe și deschiderea orașelor către mai multe aplicații de parcare și focus către interoperabilitate între aplicații și soluții informatice dedicate parcărilor.

Parteneri instituționali: Primăria Municipiului Bacău, ADL Bacău, APM Bacău, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Departamentul de Poliție Județean Bacău, Palatul Copiilor Bacău, Colegiul Național de Artă George Apostu Bacău

Parteneri: Dedeman, Dedeman Automobile, Selgros, EVconnect, Simba Invest, Arena Mall, FIVEPLUS, Fiald, ATP BUS e-UpCity, Cora

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare