sursa foto:  Pexels

Se schimbă legislația RCA! Șoferii au parte de scumpiri și amenzi mai mari

Se dorește schimbarea legislației RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a trimis Parlamentului un set de propuneri, fiind cele mai importante modificări de la lansarea legii dedicate, în 2017.

Sistemul bonus-malus devine mult mai cuprinzător, companiile de asigurări fiind obligate să vândă și în rate. De asemenea se introduce conceptul de franciză, care permite asiguratului să plătească un preț mai mic pentru RCA asumându-și o parte din daunele potențiale. Pe de altă parte cresc substanțial amenzile pentru cei care circulă fără RCA și se diversifică modalitățile de control, inclusiv prin introducerea în ecuație a sistemului CNAIR de verificare a rovinietei. După ce ASF a venit cu propuneri de modificare în ceea ce privește definiția Contractului de asigurare RCA, ”asigurarea pe șofer” va fi până la urmă implementat, cel mai probabil în acest an.

O modificare a articolului 6 din Legea 132/2017 propusă de ASF arată că, contractul RCA prevede condițiile generale și specifice de asigurare și conține cel puțin informații privind: seria și numărul contractului RCA, data încheierii contractului, părțile contractului RCA, conducătorii auto declarați sau precizarea că acesta este încheiat fără declararea altor conducători auto în afara proprietarului și/sau utilizatorului.

RCA în rate pentru clienți

Proiectul ASF introduce și obligativitatea ca asigurătorii să vândă RCA în rate pentru toate categoriile de clienți, cu excepția unor situații motivate. Companiile pot să vândă și acum în rate, însă nu sunt obligați să o facă, motiv pentru care, unul câte unul, au renunțat la acest sistem, constatând o creștere a nivelului fraudei. Pentru a evita fraudele, ASF propune și introducerea unor mecanisme de protecție, cel mai important fiind o formă similară cu sistemul direct debit al băncilor, care presupune că asigurătorul poate debita automat contul clientului, dacă acesta nu și-a achitat o rată.

Citește și: ISU a fost țepuit cu sute de mii de lei de un broker de asigurări! Mașinile salvatorilor au circulat cu RCA-urile false

Pe de altă parte se introduc noi criterii la bonus-malus pentru RCA mai ieftin, dar și penalizări mai mari pentru șoferii cu amenzi. Autoritatea propune și introducerea unor instrumente complet noi care să dea posibilitatea șoferului de a obține o primă cât mai bună. Prima dintre acestea este modificarea sistemului bonus-malus, astfel încât acesta să ofere reduceri mai mari șoferilor cu o conduită bună, dar și penalizări mai mari celorlalți.

„Sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcţie de istoricul de daune plătite înregistrate sau în baza altor criterii stabilite prin reglementări A.S.F”, aceasta este noua definiție a sistemului bonus-malus

Sistemul bonus-malus se rezumă la numărul accidentelor produse de un asigurat într-un interval de timp. În funcție de aceasta se pot aplica reduceri de până la 50% (celor cu Bonus 8) sau penalizări de până la 80% (celor cu Malus 8). 95% dintre asigurații RCA se încadrează într-o categorie de bonus, cea mai mare parte a lor chiar în categoria cu bonus maxim, însă situația diferă în funcție de segmentul de clienți.

Noua lege prevede că la încheierea contractului RCA și pe parcursul derulării acestuia asiguratul și conducătorii auto declarați permit asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidența accidentelor și a cererilor de despăgubire anterioare, la cazierul rutier din baza de date a Ministerului Afacerilor Interne al conducătorilor auto declarați.

Amenzi mai mari pentru cei care circulă fără RCA

ASF propune creșterea substanțială a penalizărilor pentru cei care circulă fără RCA sau cu RCA suspendat, încercând astfel să crească cuprinderea în asigurare și să responsabilize șoferii.  Se propune ca amenzile să fie aplicate atât proprietarului mașinii cât și șoferului, dacă nu este vorba despre aceeași persoană.

„Contravenția prevăzută la alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone„, arată legea modificată

URMARESTE-NE

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare