sursa foto:  hunedoaralibera.ro

INTERVIU Sorin Susanu, șef regional ANPC. Ce ASCUNDE, de fapt, scandalul Kaufland Odorheiu Secuiesc

Scandalul Kaufland Odorheiu Secuiesc a fost intens mediatizat în ultima perioadă. Un vlogger român s-a filmat în timp ce comanda o porție de mici de la Kaufland-ul din Odorheiu Secuiesc. Conform filmării sale, angajata hipermarketului l-a refuzat fiindcă a comandat în limba română.

Ulterior, Kaufland România s-a delimitat de comportamentul acesteia, precizând, totodată, că respectivul client ar fi cerut mici înainte de deschiderea grill-ului.

Vezi și Anunț de ULTIMĂ ORĂ de la Kaufland! Primele MĂSURI pe care le ia în cazul clientului refuzat

Kaufland REACȚIONEAZĂ! Anunțul făcut de companie după ce un client a fost refuzat fiindcă vorbește românește

Pe de altă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) s-a autosesizat, după ce filmarea vlogger-ului a apărut în spațiul public. Vineri, comisarii aflați în subordinea lui Sorin Susanu, șef regional ANPC Brașov, au efectuat un control la Kaufland Odorheiu Secuiesc.

Aceștia au supravegheat o perioadă de timp activitatea grill-ului și au văzut cum un client român nu a putut să se înțeleagă cu vânzătoarea, fiindcă aceasta nu stăpânea limba română. Astfel, clientul nu a putut să comande. În cele din urmă, inspectorii ANPC au intervenit.

Vineri seara, reporterul Bugetul.ro a obținut un interviu cu comisarul-șef Sorin Susanu. Șeful de la Protecția Consumatorului ne-a dezvăluit că problema este mult mai gravă decât se prezintă în spațiul public, în momentul de față.

De asemenea, comisarul-șef Susanu ne-a precizat că nu este un caz singular și că, de-a lungul timpului, s-a confruntat cu zeci de astfel de probleme.

R: Bună seara! V-am sunat în legătură cu cazul Kaufland Odorheiu Secuiesc, am avea nevoie de câteva precizări. Ce s-a întâmplat mai exact, astăzi?

S.S.: Am văzut că în spațiul public încearcă să se inducă niște idei. Îi înțeleg până la urmă pe Kaufland sau PR-ul lor, că încearcă să o dreagă cumva. Realitatea este următoarea: acel agent economic a mai fost sancționat de noi și… mâine o să am și mai multe date. Se pare că nu doar o dată, așa cum am spus-o astăzi, pentru probleme aproximativ similare și de mai multe ori, dar sigur o dată.

Astăzi ne-am autosesizat, am dispus două măsuri: o dată – verificarea acelui agent economic, iar a doua –  o tematică locală care să se refere la acele trei județe, Harghita, Covasna și Mureș, unde să se verifice dacă mai există chestiuni similare. Echipa care s-a dus la Kaufland, acolo, a stat și, efectiv, a supravegheat o perioadă de timp activitatea de la grill-ul respectiv.

Sursa foto: Facebook

O persoană, un consumator, un client român, când a încercat să comande, nu a reușit să se înțeleagă cu vânzătoarea. Nu a avut vânzătoarea nici atitudinea ostilă, nici alte chestiuni, dar efectiv nu s-au înțeles. În momentul ăla, s-a inițiat controlul, iar comisarii de la noi –  ATENȚIE – de etnie maghiară amândoi, sunt două doamne , au constatat că vânzătoarea nu stăpânește limba română.

A fost chemat managerul. Reacția sa mi s-a părut, cel puțin, discutabilă, ca să nu spun altfel. La întrebarea comisarilor „De ce ați angajat o persoană care nu știe română?”, el zice „Păi, ar fi fost discriminatoriu ca să-i cer la angajare să știe limba română” – asta a fost exprimarea lui.

În fine, sancțiunile s-au aplicat pentru anumite articole din legislația noastră, care prevăd că nerealizarea conformă a serviciilor către consumator se sancționează. Este îngrijorător faptul că există această recidivă, pentru că și data trecută agentul economic a fost consiliat, nu doar amendat, pentru problemele descoperite. I s-a explicat absolut tot ceea ce trebuie să facă și să nu facă.

Mai mult, la ceea ce a apărut în alte direcții și în alte surse, n-am ce să spun.

R: Persoana de azi, care a comandat în limba română, era o simplă persoană, nu era angajat ANPC?

S.S.: Un consumator, efectiv un consumator. Ca să vă explic chestiunea asta: jurist fiind și consultăndu-mă, am vrut să nu existe niciun fel de suspiciune sau interpretare a actului de control și, cumva, să se dea o conotație, că comisarii de la noi ar fi instigat într-un fel sau altul agentul economic sau să-l determine să aibă un comportament necorespunzător. Tocmai din acest motiv, am procedat așa.

R: Aveți cunoștință și de alte cazuri? Nu mă refer doar la acest agent economic.

S.S.: Zeci de cazuri. Este o chestiune extrem de gravă, care nu e singulară și, poate cum ați mai văzut în presă, la Harghita, când am intervenit atunci, cu mașina Poliției Locale inscripționată în maghiară, la Covasna, subordonatul meu de acolo, care e șef pe Covasna, a fost bătut, la propriu, pentru că a cerut să se vorbească în limba română. S-a întocmit un dosar penal, s-a judecat, a câștigat, a fost condamnată persoana respectivă. Tot la Covasna, mi s-a cerut și am explicat de ce pe peretele instituției există o inscripție cu imnul național și dacă am autorizație pentru ea. Sunt chestiuni numeroase de etichetare doar în limba maghiară la produse, nenumărate cazuri. Deci, nu este o chestie singulară, întâmplătoare.

R: Ce credeți că ar trebui făcut în aceste situații?

S.S.: Cred că ar trebui să existe o cale de mijloc. Numai că aceasta trebuie să vină din ambele părți, pentru că atunci când eu am încercat să fac întâlniri de consiliere, mediere sau orice altă formă, m-am lovit de un zid. Mai mult decât atât, au fost probleme și am încercat să discut cu președintele Consiliului Județean Harghita. Nu s-a putut niciodată. Mai mult decât atât, atunci când s-au făcut controale în Harghita, acum nu mai știu cât timp, Consiliul Național de Combatere a Discriminărilor Etnice s-a autosesizat și a început să mă cerceteze că de ce fac atâtea controale.

R: Angajata de la Kaufland nu știe limba română sau nu vrea să o vorbească?

S.S.: Aceasta, de astăzi (n.r. – vineri), nu cred că știe în mod corespunzător limba română, pentru că, după ce a venit directorul, nu mai era loc de ambiții.

R: Mai erau alți angajați care nu vorbeau limba română?

S.S.: Nu știu să vă dau un răspuns.

R: Persoana de astăzi (n.r. – vineri) era aceeași femeie care apare pe filmare (n.r. – care i-a aparținut vlogger-ului Milițianul)?

S.S.: Nu, era altă femeie. Lucrurile așa stau și cred că trebuie, într-un fel sau altul, gestionate, pentru că unele sunt absolut alarmante. Ușor, ușor, sper să le reglăm.

Să vă dau un exemplu: dacă am controlat un lanț de chioșcuri din Covasna, au venit la noi și au zis „Dacă ne dați amendă, pornim o campanie de denigrare până vă schimbăm”. Lucru pe care l-au făcut, pentru comisarul de acolo. Numai chestii de genul ăsta.

R: Cei de la Kaufland ziceau că vor să introducă cursuri în limba română, ce părere aveți, este o idee bună?

S.S.: Cred că este absurd și anormal, și jignitor, pentru noi și pentru țară, să existe o astfel de abordare. Statutul de cetățean român îți conferă drepturi, dar și obligații. Nu se poate așa ceva, pentru că atunci când ei beneficiază de tot ceea ce înseamnă servicii ale statului, de asistență medicală, juridică, instituții ale statului și altele, e ok, invers, nu se poate. 

E o abordare, cel puțin, discutabilă și cred că este una concertată în zonă, pentru că… am anumite elemente care să-mi întărească afirmația.

R: Acțiunea de astăzi (n.r. – controlul efectuat de ANPC la Kaufland Odorheiu Secuiesc, vineri) a fost filmată?

S.S.: Nu, nu a fost filmată, nu suntem dotați. Filmăm fiecare cu telefonul. Persoanele respective sunt două persoane un pic mai în vârstă, din zonă. Nu au putut să filmeze. Mai mult decât atât, am dorit să ne convingem fără să facem niciun fel de tevatură acolo, pentru a vedea cu exactitate realitatea.

R: Multe persoane au spus că informația este falsă, tocmai din această cauză, că nu există o filmare.

S.S.: Același lucru se întâmplă de ani de zile, când noi ne sesizăm. Gândiți-vă că nu poate să-și asume un comisar, mai ales că sunt de etnie maghiară persoanele acelea, o astfel de afirmație, s-o scrie, s-o semneze și să și-o însușească dacă nu este reală. Nu putem tot timpul să stăm să filmăm. Mai mult decât atât, nu e în procedură așa ceva.

Conform comisarului-șef Sorin Susanu, vineri, inspectorii ANPC au aplicat o amendă de 10.000 de lei pentru Kaufland Odorheiu Secuiesc. În trecut, hipermarketul a mai primit, cel puțin, o amendă, aceasta fiind de 5.000 de lei.

Vezi și Scandalul Kaufland Odoheiu Secuiesc capătă proporții enorme! Cine s-ar fi dus la hipermarket AZI și ar fi fost TRATAT la fel

TAGS

SHARE

COMENTEAZĂ

articole similare



Nu uitaţi să daţi „Like”. În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.